Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Natural Horsemanship
 Westernridning Diskussionsforum : Natural Horsemanship
Rubrik Ämne: Nh filosofi. Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Beccaus
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 23 Juli 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 41
Skickat: 09 December 2006 kl 23:00 | IP Loggad Citera Beccaus

Idag så upplever jag att många som tränar under "rubriken" NH använder väldigt hårda och strikta metoder. Jag själv har väldigt svårt för det eftersom själva NHn bygger på att jobba med hästen och inte emot den.
Att t ex straffa hästen vid varje litet felsteg gör oftast att man får en vädligt ovillig och frustrerad häst, Positiv inlärning och tålamod ger en oftast mycket mer tillbaka.
Jag vet inte riktigt vart denna hårda och strikta "NH" kommer ifrån, men jag märker att allt fler människor tar hjälp av en del tränare och sedan kommer därifrån med missnöjda & nedbrutna hästar. Hästarna har varit så hållna att de inte har någon livsgläde kvar verkar det som och det är verkligen sorgligt. För det handlar ju om att jobba med hästen och inte emot den.

Nu vill jag höra era NH filosofier och erfarenheter.




__________________
Tålamod och förståelse är vägen mot framgång.

Tillbaka till Toppen Se Beccaus's Profil Sök efter andra inlägg av Beccaus Besök Beccaus's Hemsida
 
Luxx
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 15 Oktober 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 76
Skickat: 09 December 2006 kl 23:31 | IP Loggad Citera Luxx

well... kanske har "Mannen som kunde tala med hästar" något att göra med att det börjat spinna i fel riktning bland de oseriösa?

 

jag har inte själv varit hos ngn NH tränare (finns det ngn i norrland öht?) har man inte som ägare ett ansvar att kunna ingripa när ens häst mår dåligt eller har man helt enkelt bara inte sunt förnuft?

 

jag förstår inte din fråga riktigt heller, men jag har upplevt det som att vanliga "engelska" hästar mår sämre än andra. men jag kanske har fel. kanske bor i fel ände av landet. jag har själv tränat NH med mina hästar. vad vill du veta? dock ej hjälp i form av tränare, utan läst lite hästböcker först och sedan använd sunt förnuft, psykologi, uppmuntran, tålamod och samverkan med hästen.

Tillbaka till Toppen Se Luxx's Profil Sök efter andra inlägg av Luxx
 
Beccaus
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 23 Juli 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 41
Skickat: 09 December 2006 kl 23:45 | IP Loggad Citera Beccaus

Jo kanske kan det vara så.
Jodå i norrland så finns det Nh tränare, eller om man kallar jämtland för norrland ?

Ofta så blir det så att många hästägare förlitar sig på att tränare ska kunna sin sak och ivissa fall så är det tyvärr inte så.
Ridstilen har inget samband med själv NHn man kan rida engelskt och ändå träna NH, man kan rida western och träna NH. NH är hantering av hästen från marken (oftast), att lära sig att sammarbeta med hästen och förstå den. Sådant drar man nytta av i allt som har med hästar att göra, och jag har sett både western och engelska ryttare som inte riktigt behandlat hästar bra. Visst att western är ett friare arbetssätt för hästen men det beror helt på hur man tränar det.

Jag tränar också NH men mina hästar, Har tränat det i många år och jag har aldrig gått kurser eller utbildningar. Anser ändå att man lär sig NH bäst genom att spendera tid med hästar och försöka lära sig av dem. Det är också bra som du säger att läsa böcker och använda sig av sitt förnuft.



__________________
Tålamod och förståelse är vägen mot framgång.

Tillbaka till Toppen Se Beccaus's Profil Sök efter andra inlägg av Beccaus Besök Beccaus's Hemsida
 
Loppan_Me
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 18 December 2005
Land: Hungary
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 104
Skickat: 10 December 2006 kl 00:10 | IP Loggad Citera Loppan_Me

NH Natural Horsemanship är mycket bra att träna med sin häst.

Du bygger upp ett förhållande med din häst.

Hästen vet att den väger mycket mer än dig och att den med lätthet kan skada dig, men eftersom den inte är något rovdjur så gör den inte något om inte DU hotar den for exampel.

I en flock så har juh hästen en ledare och när du tar den från flocken så tar du den från tryggheten. Därför ska DU bli hästens ledare så att den har trygghet även utanför sin hästflock. Genom att du är ledare så respekterar hästen dig. Du måste vara bestämd och visa vad som är rätt och fel, men inte genom våld. Det är självklart svårare med en dominant häst, men det betyder inte att de inte går att träna NH och få ett bra resultat.

Många tränare tar som sagt till våld och följer "modet" det leder till stora problem för hästägaren. Så precis som Beccaus skriver så är sunt förnuft till bra hjälp och böcker skadar aldrig att läsa!

Min kallblodstravare attackera när ja köpte honom han vill inte som jag. Men med NH så har han insett och förstått att ja inte vill han nått illa och att han kan lita på mig, jag är ledare ( han har dock lite svårt att acceoptera det än = dominant häst) och han följer mig lyssnar på mig ja kan flytta han dit jag vill. Kallblodstravare är dock annorlunda att träna NH med än andra hästar, dom har en spec attityd som inte är lika vanlig hos andra hästar dvs gört det svårare att träna Nh med dom, eftersom dom har en dominant attityd naturligt.

Men med tålamod så går även det!

Vet inte om jag hoppade av disskutionen, men tyckte de va så kul att skriva



__________________
Vad vore livet om man inte kunde hoppas?
Tillbaka till Toppen Se Loppan_Me's Profil Sök efter andra inlägg av Loppan_Me
 
Luxx
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 15 Oktober 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 76
Skickat: 10 December 2006 kl 00:35 | IP Loggad Citera Luxx

varför känns det som att jag blir idiotförklarad i varenda tråd?

 

allt ovanför dalaälven räknas ju nästan som norrland ;) jag bor i medeldpad och har inte hört talas om någon här. jag vet mkt väl att man kan träna NH med vilken häst somhelst. jag tränade det med mina hästar innan jag började med western.

 

Min ponny var utlånad (då jag inte kan/kunde rida honom) till en tjej som helt enkelt inte klarade av honom och han utnyttjade det till fullo (varit hingst tills han var 7,5år.. så mkt satt fortfarande i) när jag fick tillbaka han så klämde han fast en i boxen och sparkade efter en, högg oprovocerat, sparkades non stop och stegrade "anfallde"  konstant, han drog iväg i kalopp och försökte slita sig när man ledde han i grimma/träns osv. han var rent av farlig. innan han åkte iväg var han lite tjurig med nya människor men jag hade inte haft problem på väldigt länge.. nu efter ca ett halvårs träning så har han hamnat hos en 9årig tjej som klarar av honom galant och har inte haft det minsta problem. så jag är ingen "nybörjare" inom hästeriet. även om det känns som om vissa klassar mig som det härinne ibland.

 

 

Loppan: Du kan inte vara ledare över din häst. en ledare lämnar aldrig flocken. om du nu inte bor i stallet 24/7. men du kan vara i högre rang, men inte ledare.

Tillbaka till Toppen Se Luxx's Profil Sök efter andra inlägg av Luxx
 
Beccaus
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 23 Juli 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 41
Skickat: 10 December 2006 kl 01:29 | IP Loggad Citera Beccaus

Jag har själv arbetat/arbetar med två väldigt dominanta hästar, båda är varmblodsston. Det är ju en upplevelse det, man lär sig verkligen något nytt varje gång man arbetar med dem och får vara väldigt snabb på att ge berömm och väldigt snabb på att bli bestämd igen. Verkligen bra träning för en själv och för hästarna också
Kallblod har jag inte så stor erfarenhet av, mer än att min granne äger 9 st kallblod och de är mycket väluppfostrade och trevliga

Om du vill hitta en tränare så borde du kolla på nnhas hemsida Luxx
Där finns många människor som tränar NH över nästan hela landet.

Man kan vara ledare över sin häst, eftersom annars skulle bandet mellan häst och människa aldrig funka.
Eftersom hästarna är mycket större och starkare än oss, så om ledarskapet inte funkade så skulle hästarna inte bry sig i att lyssna på oss.
Ledarskapet mellan häst och människa är annorlunda än mellan häst till häst, Riktigt hur är svårt att förklara men det blir liksom inte så bara för att du lämnar stallet så sjunker ledarskapet. Och om så var så skulle man väl få ta och jobba med hästen var dag för att något över huvudtaget skulle funka, men oftast när man kommer till stallet en morgon och tar ut hästen (om man har den i stall) så beter den sig lika bra som kvällen innan, Hur kan det komma sig om ledarskapet inte finns där ?
Hästen är ledare över sig själv och kanske andra också ute  i hagen, men utanför hagen eller i närheten av mig så är jag ledare över hästen.
Så fungerar det iaf bland mina hästar och jag kan inte påstå att hästarna behandlat mig som de behandlar andra ranglåga i flocken, t ex att bita,sparka och köra runt när de gör något utöver deras plats.


__________________
Tålamod och förståelse är vägen mot framgång.

Tillbaka till Toppen Se Beccaus's Profil Sök efter andra inlägg av Beccaus Besök Beccaus's Hemsida
 
Luxx
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 15 Oktober 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 76
Skickat: 10 December 2006 kl 02:48 | IP Loggad Citera Luxx

en ledare lämnar aldrig flocken, dock så är man mer ranghög än sin häst, det är därför de behandlar oss bra (oftast ;) ). hur ofta går ledarstoet/hingsten iväg från flocken? aldrig. en riktig ledare matar inte sin häst ur handen, hur ofta har du sett en ranghög häst ge mat ur munnen till en ranglåg? människan kan inte bli en äkta ledare eftersom vi inte lever tilsammans ute med hästarna, vi går inte vaktar i hagarna på dagarna, vi är inte uppe vårat pass på nätterna och vaktar heller.

 

ordet ledarskap passar egentligen inte så bra, då man bara är "ledare" ett tag. dvs. ranghög. dock så kan inte tamhästar leva ut sitt flockbeteende så som de var menat då de ofta tas ut och rids en och en osv. därför är rang/ledarskapssystemet lite "f*cked up".

om du läser några böcker om hur hästar lever i det vilda/ser dokumentärer/observerar hästar i en stor hage/läser allmän psykologi så förstår du skillnaden.

Tillbaka till Toppen Se Luxx's Profil Sök efter andra inlägg av Luxx
 
Luxx
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 15 Oktober 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 76
Skickat: 10 December 2006 kl 02:53 | IP Loggad Citera Luxx

btw, hästen vet inte om att du klassas som ordet "rovdjur". det är så att man luktar helt enkelt vad man har ätit. stinker du As (kött) så är det väl klart att alla gräsätare med bra luktsinne blir fundersamma?

 

är du istället vegan/vegitarian kommer du inte lukta på samma sätt, och inte bli lika hotfull.

 

sedan beror det ju på kroppshållning och tonläga men det orkar jag inte gå in på just nu.

Tillbaka till Toppen Se Luxx's Profil Sök efter andra inlägg av Luxx
 
Beccaus
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 23 Juli 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 41
Skickat: 10 December 2006 kl 21:15 | IP Loggad Citera Beccaus

Luxx skrev:

en ledare lämnar aldrig flocken, dock så är man mer ranghög än sin häst, det är därför de behandlar oss bra (oftast ;) ). hur ofta går ledarstoet/hingsten iväg från flocken? aldrig. en riktig ledare matar inte sin häst ur handen, hur ofta har du sett en ranghög häst ge mat ur munnen till en ranglåg? människan kan inte bli en äkta ledare eftersom vi inte lever tilsammans ute med hästarna, vi går inte vaktar i hagarna på dagarna, vi är inte uppe vårat pass på nätterna och vaktar heller.

 


Eftersom våra tamhästar oftast rids/körs eller av någon annan anledning ta ut ur hagen själva så blir deras ledarskap inte riktigt av samma typ som vildhästars. En ledarhäst tas nog ur hagen minst lika mycket som de andra, och jag har inte heller sett deras rang sjunka efter att de kommit hem från t ex en ridtur. Så där tycker jag att teorin om att ledarskap inte finns spricker.

Plus att JAG (nu kan jag inte tala för andra) som ledare inte ger mat till någon annan, Jag ger aldrig de andra i "flocken" mat ur handen eller bara slänger åt dem maten. Eftersom jag är ledare så skall jag äta först och äta tills jag är nöjd och går därifrån då får de andra.

Eftersom de flesta hästar nu tas in på nätterna till ett stall så försvinner även deras ledarskap och flock känsla där, Eftersom de skilja åt och står i olika boxar.

Och då kan man nästan säga att vi är med hästarna i flocken nästan lika mycket som de själva, eftersom det är jag som går och släpper ut hästarna och jobbar med de hela dagarna och sedan tar in dem när de ska in i stallet.



__________________
Tålamod och förståelse är vägen mot framgång.

Tillbaka till Toppen Se Beccaus's Profil Sök efter andra inlägg av Beccaus Besök Beccaus's Hemsida
 
Beccaus
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 23 Juli 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 41
Skickat: 10 December 2006 kl 21:22 | IP Loggad Citera Beccaus

Luxx skrev:

btw, hästen vet inte om att du klassas som ordet "rovdjur". det är så att man luktar helt enkelt vad man har ätit. stinker du As (kött) så är det väl klart att alla gräsätare med bra luktsinne blir fundersamma?

är du istället vegan/vegitarian kommer du inte lukta på samma sätt, och inte bli lika hotfull.



Jag är vegeitarian men jag känner folk som är "köttätare" som också jobbar med NH, Det fungerar minst lika bra för dem som det gör för mig. Det mesta beror ändå på kroppshållningen, för om man kommer till en häst och är arg och går farmmot den med hödja axlar så är det klart att hästen backar undan eller blir skrämd. För då ser vi arga ut och så känner hästen lukt av adrenalin som vi producerar när vi blir arga,ledsna osv. Men en häst kan inte skilja på det och luktar bara att det finns något farligt och blir rädd. I sådanna tillfällen tror jag nog att de  skulle tycka att en vegetarian var minst lika skrämmande som en "köttätare". Om man istället är lugn och signalerar med kroppsspråket att man inte tänker anfall och att läget är helt lugnt så kommer antagligen hästen att vara lika lugn varesig det är en köttätare eller vegetarian.
Visst att man luktar vad man äter, men kroppsspråket är ändå viktigare. Som t  ex hundar och hästar kan gå ihop, det är ofta man brukar ha med sig hundar ut på ridturer och hästarna är inte alldelles skärrade för det. Det handlar ju om vad man ger för signaler.


__________________
Tålamod och förståelse är vägen mot framgång.

Tillbaka till Toppen Se Beccaus's Profil Sök efter andra inlägg av Beccaus Besök Beccaus's Hemsida
 

Sida av 4 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3438 sekunder.