BraVatten
BraVatten erbjuder gratis vattenprov på ert vatten.

  Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Natural Horsemanship
 Westernridning Diskussionsforum : Natural Horsemanship
Rubrik Ämne: Unghäst Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Petra
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 03 September 2006 kl 13:15 | IP Loggad Citera Petra

Hej!
Jag har nyss börjat hyra en finnhäst på 4ra år. Hon är en ex travare så hon har inte blivit riden så mycket och hon är skiträdd att gå i terrängen ensam, så jag har börjat NH för att hon skall få förtroende för mig och bli modigare. Jag bor i Finland så det finns inga NH tränare som bor nära som vi skulle kunna fara till.

Till problemet:

När jag rycker lätt i grimmskaftet för att få henne och backa så vänder hon huvudet bort från mig, om jag inte slutar så börjar hon springa runt mig. Om jag har ett långt spö för att förhindra henne så blir hon rädd och "halv stegrar" sig i försvar. Hon kan backa om jag trycker med spöets hårda del mellan hennes framben och smackar, men hon bryr sig inte när jag trycker med fingrarna, hon bara lutar sig och tycker det är såå skönt när jag "masserar" henne.

Och varje gång jag gör någonting med henne, tex. försöker få henne att flytta stjärten så vänder hon huvudet bort från mig som för att skydda det och tittar på mig med stoora ögon "vad GÖR du egentligen???"

Vad skall jag göra för att få henne att förstå att man kan backa då jag viftar med grimskaftet, och att jag kommer inte att göra henne illa när jag trycker på henne?

Tacksam för svar!!!
Tillbaka till Toppen Se Petra's Profil Sök efter andra inlägg av Petra
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3125 sekunder.