Skickat: 13 Juli 2006 kl 18:03 | IP Loggad
|
|
|
Hade samma problem med min innan jag kom på felet: Skorna får inte sticka ut en endaste millimeter utanför hoven ! Sömranden i skon är avpassad så att sömmen skall gå in i hoven i vita linjen. Om skon är lite för stor så kommer sömmen att gå in i hornkapseln och eftersom den ( sömmen) är kilformad så kommer den att kila sönder hornkapseln och den spricker o skorna trillar av o hovarna trasas sönder. ( och om det kan man läsa i Arméns hästinstruktion 1942!) Sen gäller det att övertyga hovsl*garen att sko som man vill ha det. Ska sko om min imorgon bitti, har en ny hovsl*gare på hästen, han har skott hästen en gång tidigare o första skon trillade efter 5 dagar eftersom han inte ville lyssna, men imorron ska det bli andra bullar! ( får väl börja dagen med en entimmes utskällning, och se om det tar!!)
Imorgon ska tån kortas in till vita linjen o inget av skodelen där sömhålen sitter, utanför hovväggen! Så problemet med trasiga hovar o tappskor beror med största sannolikhet inte på dålig hovkvalite´ utan på felaktig skoning. Hade ett elande att "frälsa" förra hovsl*garen, men när jag fick min vilja igenom satt skorna utan problem mellan skoningarna, och då även i extrem terräng - på fjället.
Problemet med att de trampar av sej skorna fram kan vara att tån är för lång på framhovarna. med en kortare tå rullar de över fortare och framhoven "hinner undan" bakhoven, o detta är A och O om man rider där det är sankt, där hovarna suger fast. Sen får inget av skänklarna sticka ut bakom bärranden utan de skall endera kortas till rätt mått eller smidas in mot mitten . En bra hovsl*gare är en duktig smed o vice versa!
Så försök förklara för hovis nästa gång hur det funkar med sömmar som kilar sönder hornväggen, det kanske går hem. Det verkar ligga i tiden att sko så att skorna ligger utanför hoven en par millimeter, o det kanske fungerar om man bara rider på en harvad ridplan, men ska man ut i terrängen så far skorna av efter några timmar. rekordet för mej är 20 minuter på fjället med en nyskodd häst o 2 tappade framskor.) Inget att glädjas åt precis, men hade 6 mm travskor med som reserv så det ordnade sej för en femdagars tur. sh*t happens - but why me??!
Redigerad av Oldtimer den 16 Oktober 2006 kl 16:21
__________________ "En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
|