Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Natural Horsemanship
 Westernridning Diskussionsforum : Natural Horsemanship
Rubrik Ämne: Känslig häst Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Sandrew
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 08 December 2005 kl 10:13 | IP Loggad Citera Sandrew

Hej, jag har ett så dystert problem. Min quater är en otroligt lugn och cool häst som aldrig bråkar när vi tränar, dock tungjobbad (lite lat). Man kan tro när man ser honom för första gången att han är hur stabil som hellst men skenet bedrar. Vad som hellst kan få han att flyga i taket när man är ute ensam och rider honom. Han är stressad, spänd och alla i hans omgivning är mer eller mindre farligt. Samma sak under de senaste tävlingarna. Vi flyttade i höstas från vårt gamla hem och där hade vi aldrig några problem när vi var ensama ute, varken på banan eller i skogen, men nu har allt förändrats. När andra hästar hänger med så har vi inga stora problem (dock vissa undantag). Problemet sitter i mig, mitt ledarskap över honom har totalt sackat ihop efter flytten och jag får inte tillbaka det. Jag vet inte hur jag ska gå till väga längre. Jag gör sådant nu som gjorde då jag fick ledarskapet en gång i tiden men det ger inget resultat, nu har jag inte heller en rundkorall att jobba i som hade varit guld. Han behöver verkligen en stark och trygg ledare men jag har inte den kapasiteten just nu. Hur bygger jag upp den (själförtroendet) så att han och jag kan jobba tillsammans som förr i harmoni. Jag behöver nog mest en påminelse över det jag redan vet. Bli mer taggad och motiverad.

Lite roliga och nya tips skulle vara på sin plats för mig och min quater.

 

Tillbaka till Toppen Se Sandrew's Profil Sök efter andra inlägg av Sandrew
 
Loppan
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 08 December 2005 kl 15:26 | IP Loggad Citera Loppan

Ojsan. Det låter ganska jobbit.

Tja om du inte har en rundkorall så kan du ju alltid ta ett ridhus och sätta hinder i hörnen så att det blir (typ) en cirkel= rundkorall. Det funkar!

Där kan du försöka att göra de övningarna som är lättast att göra i rundkorallen, ex vända hästen åt olika håll, tempoväxligar osv.

Och dom andra som du har gjort.

Har hästen tappat respekten för dig?

Ta det försiktit i början så att ingen av er kommer till skada, gör dom enklaste övningarna som back, flytta undan tryck osv först innan du börjar med vändningar och join up.

Min häst hadde noll respekt för människor när jag köpte honom, han flög på mej så fort jag bad om något som han inte ville. Det är ganska läskigt. Men nu har jag fått hans respekt på marken :)

men han har sina små egenheter ute  360 graders svägningar när han inte vill som jag

Men det börgar bli bättre :)

 

Lycka till hoppas att jag var till någon nytta

 

 

Tillbaka till Toppen Se Loppan's Profil Sök efter andra inlägg av Loppan
 
Sandrew
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 08 December 2005 kl 21:33 | IP Loggad Citera Sandrew

Det känns som han ha blivit lite respektlös. Visst så lyssnar han på alla mina komandon som förr men när han bli så orolig stressad så slutar han att tänka. Han har aldrig försökt eller visat att han vill göra mig illa och det känns bra. Han är en otrolig lyhörd kille men välldigt svag i sinnet, han är inte hög direkt i flocken och är otroligt beroende/bunden till den. Jag måste lyckas igen att bli hans lilla flock. Tack det känns bättre att få lite uppmuntran. Man blir otroligt taggad av det. Ska faktiskt åka till ett ridhus på söndag. Ska börja med det nu eftersom nu är vi totalt ridbanslösa efter flytten. Skönt att få komma in. Men det var bra att du påminde mig om de där med att göra en rundkorall i ridhuset. Jag tror att omvändningen till dit vi har flyttat var tyngre och tog med psykiskt än jag hade trott. Hoppas det vänder snart!
Tillbaka till Toppen Se Sandrew's Profil Sök efter andra inlägg av Sandrew
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 09 December 2005 kl 05:26 | IP Loggad Citera horselife

Hur mår du själv efter flytten? Jag som flyttat många gånger vet att man själv förlorar fotfästet lite grann - eller mycket - när man byter miljö. Då blir självkänsla och självtillit lite låg en tid. Och det överförs  helt säkert på de djur man har i sin vård.   Du säger att ni flyttade i höstas så det är ju inte så länge sen.  Hade ni bott länge på det förra stället? Ju längre man bott på en plats desto svårare att hitta sig själv på en ny enligt mig... Jag skulle tro att både du och hästen  bara behöver tid att bo in er. Ta det lungt, lita på att det ordnar sig med tiden och focusera inte på problemen. Ta vara på det som funkar i stället!!!  Lycka till!

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Sandrew
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 08 December 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 14
Skickat: 09 December 2005 kl 08:20 | IP Loggad Citera Sandrew

Tack, jo visst har flytten tagit.  Vi bodde ganska länge på samma ställe så vi båda måste ha fått göra en stor omvändning från vildmark till mer bebott område. Det kanske kommer att ge sig till slut och vi kommer tillbaka till gamla banor och hittar varandra igen. Man får hoppas på det!

__________________
Sandrew
Tillbaka till Toppen Se Sandrew's Profil Sök efter andra inlägg av Sandrew
 
Loppan
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 09 December 2005 kl 21:45 | IP Loggad Citera Loppan

vad bra att man kunde muntra upp någon

 

Det låter bra träna på och lycka till

Tillbaka till Toppen Se Loppan's Profil Sök efter andra inlägg av Loppan
 
-westerngirl-
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 06 April 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 130
Skickat: 23 December 2005 kl 21:05 | IP Loggad Citera -westerngirl-

det finns ett jätte bra preparat som man kan använda som kallas bachs blomster terapi som ska användas när man flyttar/misster någon som står en nära. det finns även för andra områden. det sulle jag rekomendera både dig och din häst.det funkar verkligen!

emergency :anpassning till ett nytt hem.

vet du vad du kan göra du kan skicka ett privat meddelande till mig om du vill så kan du få en adress och nr till försäljare gå in på www.ka-trading.se gå in på tillskott till hund det finns även till häst men är ej updaterat än där står allt du behöver veta och lite till.

Framtaget för att användas efter akuta eller kritiska händelser eftersom det kan ge balans till systemet och starta en lugnande process. Kan också användas för att göra ett djur avslappat i potentiellt uppstressande situationer såsom transportering, åskväder, besök hos veterinären etc. Är också en hjälp för att lätta saknaden efter ett annat djur eller sin ägare, anpassning till ett nytt hem eller under tider som djuret är under hård stress och ett extra lyft behövs.

Framtaget för att användas efter akuta eller kritiska händelser eftersom det kan ge balans till systemet och starta en lugnande process. Kan också användas för att göra ett djur avslappat i potentiellt uppstressande situationer såsom transportering, åskväder, besök hos veterinären etc. Är också en hjälp för att lätta saknaden efter ett annat djur eller sin ägare, anpassning till ett nytt hem eller under tider som djuret är under hård stress och ett extra lyft behövs.



__________________
My husband told me I could choose beteween him and the horse. Damn I´m going to miss that man!
Tillbaka till Toppen Se -westerngirl-'s Profil Sök efter andra inlägg av -westerngirl-
 
Kaja
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 12 Februari 2006 kl 20:59 | IP Loggad Citera Kaja

-westerngirl- skrev:

det finns ett jätte bra preparat som man kan använda som kallas bachs blomster terapi som ska användas när man flyttareftersom det  balans till systemet och starta en lugnande process. Kan också användas för att göra ett djur avslappat i potentiellt uppstressande situationer såsom transportering, åskväder, besök hos veterinären ec. Är också en hjälp för att lätta saknaden efter ett annat djur eller sin ägare, anpassning till ett nytt hem eller under tider som djuret är under hård stress och ett extra lyft behövs.

 Kan inte hålla mej för skratt! Annars funkar Seven Oaks eller Royal Canadian på helbutelj jättebra också, och man har mycket roligare än blomsterterapihokuspokus! och det kan man ta även om man inte flyttar!

Tillbaka till Toppen Se Kaja's Profil Sök efter andra inlägg av Kaja
 
lena
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 23 April 2006 kl 19:55 | IP Loggad Citera lena

sandra kan det inte vara för att det är ny miljö för din häst att den är spänd.lena
Tillbaka till Toppen Se lena's Profil Sök efter andra inlägg av lena
 
Gentle shark
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 24 April 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 13
Skickat: 24 April 2006 kl 15:43 | IP Loggad Citera Gentle shark

Hej skriver som dem har gjort tidigare,det kan ta tid innan du och hästen kommer till sitt rätta när det handlar om miljöombyte,du ska se att det löser sig med tiden.

__________________
Ha en bra dag :)
Tillbaka till Toppen Se Gentle shark's Profil Sök efter andra inlägg av Gentle shark
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3906 sekunder.