Jultorp Ranch
Annorlunda konferens med hästar på en ranch

  Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Markträning
 Westernridning Diskussionsforum : Markträning
Rubrik Ämne: Lastträning Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Hästmassören
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 08 Oktober 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 7
Skickat: 08 Oktober 2005 kl 18:36 | IP Loggad Citera Hästmassören

Hej.

Ny här på forumet! Kul att jag hittade hit!

Jo, det är så att jag skulle behöva lite tips om lastträning. Jag har tre hästar. En går bara in utan problem, två fryser fast på rampen.

Jag vill köra lungt och stilla utan tvång, liner eller andra konstigheter. Målet är en häst som lungt och tryggt går på transporten. Alla tips välkommna!



Redigerad av Hästmassören den 08 Oktober 2005 kl 18:36
Tillbaka till Toppen Se Hästmassören's Profil Sök efter andra inlägg av Hästmassören
 
Hästmassören
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 08 Oktober 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 7
Skickat: 09 Oktober 2005 kl 12:38 | IP Loggad Citera Hästmassören

Ingen....??? Jag trodde det fanns masor av försl*g

Vad sägs om att ställa in transporten i en mindre hage, lägga in käk i den, och se om pållarna går in självmant? Är det någon som testat detta?

Tillbaka till Toppen Se Hästmassören's Profil Sök efter andra inlägg av Hästmassören
 
ÅsaS
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 22 Mars 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 77
Skickat: 09 Oktober 2005 kl 17:18 | IP Loggad Citera ÅsaS

Hej! jag  har inte testat själv men vet andra som gjort så & de funkade för dom. Jag såg på en John Mooore clinic när han lasttränade en häst. Han longerade hästen så att den kom närmare och närmare till slut så longerade han hästen in & ut ur transporten hur enkelt som helst.. Den hästen var tydlilgen otroligt svår lastat för dom kom jätte sent  just för att hästen vägrade gå in.

"Jag" använder ungefär likadan teknik vid lasträning av min häst, och det har fungerat bra, nu är det bara "applådera" lite så går han in.

Åsa



__________________
varje dag = en ny dag för lärdom
Tillbaka till Toppen Se ÅsaS's Profil Sök efter andra inlägg av ÅsaS
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 09 Oktober 2005 kl 19:31 | IP Loggad Citera soffi

Kolla gamla trådar kanske.
Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
Hästmassören
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 08 Oktober 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 7
Skickat: 09 Oktober 2005 kl 22:12 | IP Loggad Citera Hästmassören

Ok, jag skyndar långsamt.

En av hästarna har haft mycket dåliga erfarenheter av transporter, har sl*git runt en gång och har lärt sig att transporter är farliga grejer. Idag slet hon sig bara vi kom i närheten av transporten. Fullständigt normalt hästbeteende = flykt.

Som tur är lär sig hästar lika snabbt som att saker är farliga att saker INTE är farliga, (nåja, nästan lika snabbt...), så efter lite lugnade övningar, så stod hon med alla fötter på rampen och käkade hö som låg inne i bussen. Klart godkänt för idag tycker jag! Jobbar vidare.....

Tillbaka till Toppen Se Hästmassören's Profil Sök efter andra inlägg av Hästmassören
 
-westerngirl-
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 06 April 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 130
Skickat: 10 Oktober 2005 kl 14:44 | IP Loggad Citera -westerngirl-

hej en kompis till mig har en arab valack  som var extremt svår lastad. han hade varit med om en riktigt hemsk resa och lastning. först hade de gammla ägarna skrutit om hur snäll han var att lasta bla bla bla...sedan när vi skulle lasta honom så tog de fram linor spön mm.sedan började han stegra och han var riktigt livrädd.när det äntligen fick in hästen efter att han hade sl*git i huvet och benen mm.så smälde de igen luckan så att jag höll på att hoppa ut genom framluckan.efter det var det en resapå 4h hem.fullt förståeligt att hästen aldrig har gått i närheten av en transport sedan dess.inte förens ett år tillbaka. nu går han faktiskat in riktigt fint.vi har ställt transporten i hagen med ´frukosten i .och vi har faktiskt mutat honom lite med foderhinken. jag brukar  vara emot sådant men när hästen är så rädd att han skakar så åker hinken fram  vi gör så här: ställ transporten gärna med infångare men aldrig linor.sedan låter du hästen lungt nosa lite på rampen och ta det lungt sät hinken med mat precis så att hästen måste stå på rampen med benen och flytta efterhand hinken längre och längre in.låt gärna hästen tugga lite på transporten det är det värt.hästen måste hela tiden ha huvudet så att han fokucerar inåt transporten alltså huvudet framåt.ta gärna bort mellan väggen så det ser lite större ut. en del hästar gilar när framdörren är öppen en del gillar den stängd.testa dig fram så sre du ad som passar just din häst bäst. hoppas du fått lite hjälp och fram för allt lycka till jag vet hur det är och håller tummarna

 



__________________
My husband told me I could choose beteween him and the horse. Damn I´m going to miss that man!
Tillbaka till Toppen Se -westerngirl-'s Profil Sök efter andra inlägg av -westerngirl-
 
ljungeld
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 12 Oktober 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1
Skickat: 12 Oktober 2005 kl 00:30 | IP Loggad Citera ljungeld

jag har ett sto på 4 år som åkt bara ett fåtal gånger.

nu är det så att hon fryser till is på luckan och bara vägrar röra sig åt nåt håll...

jag vet att nh metoden fungerar men har aldrig hållit på själv så jag är helt grön..

nu undrar jag om någon kan tipsa om nån som lasttränar...helst i västmanland.

SNÄLLA TIPSA MEJ!!!

Tillbaka till Toppen Se ljungeld's Profil Sök efter andra inlägg av ljungeld
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 12 Oktober 2005 kl 11:28 | IP Loggad Citera Körven

 

 Man måste ha tålamod,gott humör,tid, lämplig plats,och framför allt tilllit till sig själv och veta vad man gör.Det fungerar inte om man är rädd,arg eller stressad det smittar av sig på hästen,då är det bättre att sluta.Man hör ju ofta att om hästen "vinner" och inte går på,då lär den sig att inte lyda,det är rent skitsnack.Gott om tid för många är 20-30 min men det räcker inte 2-3 timmar är mer "gott om tid".Min metod är att det skall vara trevligare i transporten än utanför,hur man kan uppnå detta finns flera metoder att tillgripa,endel bättre och endel sämre.

                   Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Hästmassören
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 08 Oktober 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 7
Skickat: 24 Oktober 2005 kl 23:03 | IP Loggad Citera Hästmassören

Efter att ha inhandlat & studerat DVD:n "Troublefree Trailerloading" med Pat Parelli och tränat "The Seven Games" med en av pållarna i c:a en vecka, så kunde jag idag skicka in henne i transporten, tre gånger!!! Utan att skramla med havrehinkar, utan att kladda med linor under baken på henne, utan att slita och dra. Bara genom att stå utanför transporten och skicka in henne. Fan va jag är stolt!!!!!

Ka väl tillägga att efter att ha befäst dom 7 lekarna hos stoet som jag tränat med, så är det mycket annat som funkar bättre också

Om jag inte var NH frälst förut, så är jag det defenitivt nu. Nu ska vi ge oss på den svåraste totton, men det kommer att gå bra det med!

Tillbaka till Toppen Se Hästmassören's Profil Sök efter andra inlägg av Hästmassören
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3281 sekunder.