Gyllenborg Rigg
Vi har solskydd gjorda av segelduk. Se våra erbjudanden på gyllenborgrigg.se

  Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Markträning
 Westernridning Diskussionsforum : Markträning
Rubrik Ämne: Svårfångad häst, HJÄLP! Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Sandra
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 19 April 2005 kl 09:54 | IP Loggad Citera Sandra

Jag har en varmblodig travare (nu endast ridhäst, och trivs med det och är jätte duktig) Allt går bra förrutom att han är tittig och fjantig och har mycket skit för sig. MEN, mitt och hästens problem som vi verkligen behöver hjälp med är att jag ALDRIG får in honom från hagen. Ibland får jag ställa honom i en liten hage ensam, för att nå honom, men jag FASAR för sommarbetet. Jag har provat med många metoder, men inget verkar hjälpa.. Han verkar vara alldeles för klok. Nu dom senaste månaderna måste jag flytta över alla fem hästar in i stallet, för att få tag i honom, sedan släppa ut dom andra igen. Jag ser inte det som ett nöje och jag måste be om hjälp nu. Hos förra ägaren var han Horsemanship tränad, sades det, men det kan jag knappast tro på. Jag har provat med många olika metoder, men han ger sig inte. Har bett annat folk ta honom - han gör lika dant. Hagen är förvisso väldigt stor, och han är kastrerad som 11 åring (är nu 14) det räcker att man öppnar staketet och skall gå in, så sätter han igång och galopperar runt runt runt och återigen runt. Det är obehagligt, och kan leda till skador eftersom han jagar upp de andra hästarna också. Snälla, jag ber.. Hjälp mig
Tillbaka till Toppen Se Sandra's Profil Sök efter andra inlägg av Sandra
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 19 April 2005 kl 10:53 | IP Loggad Citera soffi

Hej, har sett en video där Ellen Ofstad tränar tillsammans med ägaren om att fånga in en svårfångad häst. Kollade in hennes hemsida, http://www.ellenofstad.com och dessa finns där för beställning, de heter -Hästar med problem, är i 2 delar. Nu är det ett tag sen jag tittade på dem men där jobbade hon med en islänning som inte ville bli fångad och det lyckades bra. Så det kan vara värt att titta på den.  Lycka till !!
Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
Horselife
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 19 April 2005 kl 15:31 | IP Loggad Citera Horselife

Går det att klura ut VARFÖR han inte vill bli fångad?  Vilka metoder har du provat?

Grundregeln är ju att vända på det hela så att han tycker det är POSITIVT att komma till/vara med dig. 

 

Tillbaka till Toppen Se Horselife's Profil Sök efter andra inlägg av Horselife
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 19 April 2005 kl 23:26 | IP Loggad Citera Robban

Hur gör du? Kommer du bara till hagen för att fånga han? Vad gör ni efter du fått fast han?

Det är jättesvårt att svara eftersom jag inte sett er och vet hur er relation är...

Hur ofta är du i hagen och bara finns?

Testa vänd på steken...gå in i hagen och gå omkring...låt han rusa omkring utan att du bryr dig om han...när han kommer till dig nonchalera honom och fortsätt med ditt...

Det är inte säkert detta fungerar för er, men du kan ju testa...



__________________
Jag ska avsluta vad jag har påbör...
Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
Carina
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 02 Juni 2005 kl 15:08 | IP Loggad Citera Carina

 

Hej Sandra.

Jag förstår din frustation när hästen inte går att ta i hagen. Mitt tips är att ha hästen i en hage med 1-2 hästar eller ensam,  ta med en stol gå ut i hagen sitt där tills hästen är lungn försök pejla in om hästen är medveten om att du sitter där.Efter några gånger kan du närma dig,  direkt hästen går i från stanna upp vänta,  gör så tills hästen bara vrider sitt huvud från dig eller inte springer iväg.När hästen inte springer iväg utan bara går ifrån gå på följ efter hela tiden, om hästen stannar gå bara fram och hälsa och klappa gå sedan därifrån. Det är ganska tålamods krävande försök i allafall det har hjälpt mig på 2 av mina hästar. Lycka till från en som lyckats. 

Tillbaka till Toppen Se Carina's Profil Sök efter andra inlägg av Carina
 
Sockerhumlan
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 11 November 2005 kl 09:34 | IP Loggad Citera Sockerhumlan

Jag instämmer med föregående talare! Mitt tips är också Ellens filmer. Jag lovar, du blir jätteinspirerad och det känns lätt och logiskt (tycker jag iallafall).

Lycka till! Och Kram på dig, vet att det känns tufft, men det går att lösa. Tyvärr så tar det oftast tid och kräver en hel del tålamod.

Jag har en häst som blir skitnyfiken om jag nonchalerar honom och plockar gräs i min egen värld

Tillbaka till Toppen Se Sockerhumlan's Profil Sök efter andra inlägg av Sockerhumlan
 
busan
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 09 Februari 2006
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 43
Skickat: 13 Februari 2006 kl 12:43 | IP Loggad Citera busan

 

ja, min gamla arab var så... ibland satt jag i hagen i två timmar och var inte så glad, men sedan började jag ta med mig fika och satte mig på en stol i hagen med ryggen åt hästarna, då blev hon nyfiken och kom fram och ville smaka. Jag gav henne godis men fångade henne inte. utan hon fick komma fram till mig flera ggr och nosa.

(det ska vara roligt och spännande att komma till matte)

jag lämnade hagen utan infångningsförsök, och gissa om hon blev snopen. Jag gjorde såhär många ggr. Det tar tid, och jag fick hoppa över ridningen många ggr för min väntan, men det var värt besväret för det hjälpte, fast ibland så såg jag på henne direkt att

"idag får du inte ta mig"

 

 

 

då lade jag grimskaftet utanför hagen och "låtsades" som om jag skulle bara gå en vända i hagen.

gick in till stallet en stund och gick sedan ut och satte mig på huk, då kom hon fram minsann, hon följde efter mig som en hund då. men jag tog fortfarande inte med henne ur hagen den gången heller utan bara gav lite godis när hon kom fram. sen gick jag in i stallet igen en stund.

(hon stod då kvar och tittade efter mig)

efter många många ggr så kom hon fram till slut.

mycket tålamod gick det åt

 

 

Tillbaka till Toppen Se busan's Profil Sök efter andra inlägg av busan
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,5313 sekunder.