Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Markträning
 Westernridning Diskussionsforum : Markträning
Rubrik Ämne: smällare och fyrverkeri Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 17 December 2003 kl 21:50 | IP Loggad Citera robert

Mailfråga:

Har ingen åsikt om nyhetsbreven,men därimot har jag en fråga till dig/er om du har lust att besvara,eller om du kan ge mig ett råd?

Har en häst som är livrädd för smällare och fyrverkeri,och reagerar då även på jaktskott under året,men inte SÅ allvarligt.Man "bävar" därmed för nyår, och tyvärr då man är förh.lite ledig,blir alla ev.mysiga ridturer inställda.Vår andra häst bryr sig inte nämvärt,men rycks ju med i "kompisens"språngmarsher i hagen i början,sålklart.Har fått Plegisil av vetr.förut.Men det skrivs tydl.inte ut längre!?Hursomhelst,jag skulle vilja "trolla"(träna)bort detta obehag för honom,tror du det går??Vad har ni för erfarenhet av detta.......MVH -----

P:S mkt.tacksam för svar o GOD JUL på ER!



__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 17 December 2003 kl 21:50 | IP Loggad Citera robert

Svårt fall doktorn grät :)

Tror det är svårt att träna bort något som är så pass extraordinärt.

Gamla tiders krigshästar vad säkert inte rädda för smällare, men så var dom säkert halvdöva också.

Svart plast för fönstren på stallet, massa hö att mumsa på och undvika skjuta i närheten ät nog tyvärr mitt bästa råd.. :/

Jag tar mig friheten att ställa samma fråga på forumet!



__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 
TheWickedWitch
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 30 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 109
Skickat: 17 December 2003 kl 22:17 | IP Loggad Citera TheWickedWitch

Jag "dövar" alltid min häst de kvällar det är "fyrverkeridags", stoppar bomull i öronen...

Tillbaka till Toppen Se TheWickedWitch's Profil Sök efter andra inlägg av TheWickedWitch
 
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 17 December 2003 kl 22:20 | IP Loggad Citera robert

funkar det? jag menar.. ramlar det inte ur?

__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 17 December 2003 kl 22:27 | IP Loggad Citera Robban

Allt går att träna bort...men...inte på alla hästar...

Dagens polishästar är inte skotträdda...dom tränas mot det...

Det kan vara svårt att säga hur man ska göra med just den hästen...man måste nog se eller känna den innan man kan säga "gör så här"...

Ett universalknep är väl att själv vara i hagen med hästen/hästarna och smälla av nån jätteliten "poff"...är du ledaren i flocken så kommer hästen först att kolla in dig, hur du reagerar innan den flyr...låtsas du bara som det regnar och pular på med nåt annat så lugnar hästen sig...då smäller du av nästa lilla "poff"...så håller du på tills hästen inte bryr sig om dom små "poffarna"...Då är det dags att öka på till "poff"...och så kör du samma sak tills hästen inte reagerar...till slut kan du skjuta av en kanon i hagen utan att hästen ens blinkar...

Fast som sagt det funkar inte på alla hästar...men kan vara värt ett försök...

Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 17 December 2003 kl 22:30 | IP Loggad Citera robert

jo men vill man göra det då med tanke på att det handlar om en gång om året?

__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 
TheWickedWitch
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 30 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 109
Skickat: 17 December 2003 kl 22:32 | IP Loggad Citera TheWickedWitch

Den brukar vara kvar morgonen efter, men då ät ju min häst van att vara dövad eftersom han har gått på travet, men om man vill garantera att bomullen/propparna sitter kvar kan man ha en huva över...
Tillbaka till Toppen Se TheWickedWitch's Profil Sök efter andra inlägg av TheWickedWitch
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 17 December 2003 kl 22:34 | IP Loggad Citera Robban

robert skrev:
jo men vill man göra det då med tanke på att det handlar om en gång om året?

Det är mycket jobb...nä...då är det nog lättare med svarta fönster, mycket hö och kanske en radio skvalandes i bakgrunden...

Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 18 December 2003 kl 09:34 | IP Loggad Citera Guests

Spela lite Enja oxå.
Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
Magot
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 41
Skickat: 18 December 2003 kl 11:12 | IP Loggad Citera Magot

Har du möjlighet att ha musik på i stallet så är det nog bra. Gjorde så med mina hundar under nyår och det funkade bra. Kanske kan det gå med hästar också. Om du vill träna bort det så kan det vara en bra ide´ att börja skjuta på långt avstånd så att det knappt hörs. Du bör ju vara hos hästen och agera normalt. Skjut inte många ggr. utan nöj dig med att hästen ser att du inte reagerar. Hästen kommer troligen att reagera men bry dig inte om det. Pressa inte hästen utan nöj dig med ett par skott. Fortsätt sedan nästa dag med samma sak osv. Efter ett par dagar så ser du om hästen klarar av en fortsättning. Efter ett tag, om hästen inte reagerar, så kan skytten närma sig lite. Glöm inte av att då blir det ett helt nytt moment för djuret med allt vad det innebär. Ibland funkar det ibland inte. Det skall tilläggas att jag inte har erfarenhet av att göra det med hästar men det bör inte vara så olikt med andra djur. Det tar tid ivarjefall så du är inställd på det. Det är en väldig skillnad på ljudet från ett gevär och från en raket. Raketer är mkt värre i min åsikt. Strävan kan ju vara att få den skottfast gällande gevär till att börja med. Lycka till!!
Tillbaka till Toppen Se Magot's Profil Sök efter andra inlägg av Magot
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,4531 sekunder.