Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Sadlar
 Westernridning Diskussionsforum : Sadlar
Rubrik Ämne: bomfri sadel Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 09 April 2005 kl 00:22 | IP Loggad Citera Robban

Man kan jämföra att bära en 20-kilos ryggsäck utan mes och med mes...Vilken bär man längst?

 



__________________
Jag ska avsluta vad jag har påbör...
Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 11 April 2005 kl 05:55 | IP Loggad Citera horselife

Ursäkta om jag kanske upprepar någons åsikt (hade inte tid att läsa alla inlägg...) Min ståndpunkt är att det ändå är bättre med en bomfri sadel om alternativet är att rida med en illasittande bomsadel, förutsatt att man inte är för tung och att man klarar att rida i en bomlös samt att hästen har minst skapliga ryggmuskler. Det ställer mycket större krav på ryttarens balans och hjälper att rida bomlöst. Jag gjorde det en kort period och det var otroligt hur känslig hästen blev. Den känner minsta lilla vikt/balansförskjutning från ditt säte.  Jag behövde verkligen bara "tänka" rörelserna och hästen kände det utan några egentliga hjälper. Härlig känsla! Nu sålde jag den i alla fall eftersom den inte är ett alternativ om man tävlar och gav mig den på att hitta en passande bomsadel till min "tunna". Åkte till en sadelimportör med massor av sadlar och det var EN, EN ENDA!! sadel bland alla modeller som passade min häst!  Så inte är det lätt att hitta sadel till "alternativa" hästryggar.

 



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
edasdiana
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 06 December 2004
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1
Skickat: 13 April 2005 kl 20:02 | IP Loggad Citera edasdiana

Hallå alla bomlös/fria sadel-debattörer!

Tänkte försöka hitta lite referenser om bomfria sadlars fungerande alt. icke fungerande här på sidan men det var lite svårt. Några som verkligen provat dessa sadlar verkar positiva men de flesta som skrivit inlägg verkar inte ha provat men  ändå ha en massa synpunkter. Jag skulle uppskatta om det kom fler inlägg från folk som har riktiga upplevelser att berätta om. Vare sig de är negativa eller positiva. Det är ju sådant som är värdefullt att få veta om man funderar på att köpa en bomfri sadel. Så ni som verkligen vet nåt - kan ni berätta så vore jag glad!

Tackar på förhand

 

 

Tillbaka till Toppen Se edasdiana's Profil Sök efter andra inlägg av edasdiana
 
butterfly
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 95
Skickat: 16 April 2005 kl 20:36 | IP Loggad Citera butterfly

Hej igen, ja nu var det ett tag sen vi köpte den bomfria sadeln. Jag måste säga att det fungerar över förväntan. Visst man sitter som på ett tjock täcke med stigbyglar. Man måste tänka på att hästen känner alla rörelser man gör. Men du känner även hästens rörelser väldigt tydligt att kan följa rörelsen på hästen mycket bra. Om man har en unghäst som vi har som ej är musklad kan jag varmt rekomendera en bomfri sadel. Hur många sitter inte där ute och andvänder för liten eller för stor sadel för att hästen ändrar sig hela tiden i formen och vad leder det till förstörda ryggar på våra hästar. Om man har en häst som har vuxit färdigt och man vet att sadeln är bra då är det ok. Men många med mig vet hur svårt det är att hitta en sadel som passar allrahelst till en unghäst som växer. Jag har även en färdigvuxen häst men hon är som en tunna, vilket ochså var svårt att hitta sadel till. Men hade tur och fick prova ut sadelbom på henne och sedan bygga sadeln på den vilket inte kostade mer än en annan westernsadel. Det kan ju ochså vara ett alltenativ om man inte vill rida bomfritt. Madde
Tillbaka till Toppen Se butterfly's Profil Sök efter andra inlägg av butterfly
 
Johanna
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 20 Augusti 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 78
Skickat: 21 April 2005 kl 20:56 | IP Loggad Citera Johanna

Magistern skrev:

Fast det är klart, samma personer som tycker det är snällt mot hästen att rida bomlöst, bruka också säga att alla hästar kan gå barfota bara man verkar dom rätt...

Det är ungefär lika sant som att järnskor förstör hästen för all framtid...

Vad har du förresten för erfarenhet av bomlösa sadlar?

Varför kan du inte acceptera bomlösa sadlar som ett fungerande alternativ till bomsadlar?? Jag sitter ju inte här och säger att bomsadlar är ren skit eller hur??

Jag är så  trött på folk som dissar något totalt fast de inte har någon egen erfarenhet!!

Om du nu är så himla duktig på sadlar och då speciellt bomlösa sadlars värdelöshet, kan du då förklara för mig hur så många distansryttare kan rida tiotals mil med en så fruktansvärt dålig "sadel" utan att hästen tar skada???



Redigerad av Johanna den 21 April 2005 kl 20:57
Tillbaka till Toppen Se Johanna's Profil Sök efter andra inlägg av Johanna
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 21 April 2005 kl 22:54 | IP Loggad Citera Oldtimer

Det är ju ett faktum, Johanna, att även om man själv är fylld av övertygelse om sakers tillstånd, så håller  omvärlden inte med, det har du upptäckt, så även jag.

På en omusklad unghäst kanske det kan vara en fördel att använda en bomlös, i avvaktan på muskler, eller en häst vars exteriör är ett hinder att hitta en passande bomsadel, ( för det brukar vara pudelns kärna!).

En distansryttare kanske också har  fördel av den låga vikten , och hittar där en anledning att använda en bomlös. (dessutom har den hästen sannolikt en viloperiod till nästa "hårdkörning".

I de arbetsinsatser en "normalhobbyhäst" utför spelar det sannolikt ingen roll vilken sadel som ligger på ryggen, men faktum kvarstår , fysikens realiteter säger att en bomsadel klarar bättre av att fördela vikt över en så stor yta som hästryggen tillåter, än en bomlös. Detta faktum kan varken du eller jag ändra på, hur gärna vi än vill och tror! 

Var och en är salig på sin tro, vilken den än må vara! Du har rätt att tycka som du vill, vilket jag respekterar, kräv bara inte att jag ska tycka likadant! 



Redigerad av Oldtimer den 21 April 2005 kl 22:58


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Johanna
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 20 Augusti 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 78
Skickat: 22 April 2005 kl 00:46 | IP Loggad Citera Johanna

Jag tror inte att bomlöst är det bästa för alla hästar men jag tror att bomlöst kan vara väl så gott för en häst som en passande bomsadel.

Jag har testat både bomlöst och bomsadlar, har just nu en bomsadel men när någon uppfinner en snygg bomfri westernsadel så blir det nog en sådan...

 

Tillbaka till Toppen Se Johanna's Profil Sök efter andra inlägg av Johanna
 
Magistern
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 22 April 2005 kl 01:14 | IP Loggad Citera Magistern

Johanna jag skall svara dig! Du kanske tycker jag "dissar"
Du får gärna ha din åsikt... jag tänker inte ändra min.
Jag jobbar med sadlar, har senast idag provat ut bladsadlar på 2 hästar.
jag kan hålla med om att bomlöst kan vara ett alternativ för den som inte har en passande sadel.

Låt mig säga såhär... Om dina skor inte passar dig, är det ett mycket bättre alternativ att gå barfota, för om du har dåliga skor blir dina fötter tillsist vanskapta.
Om du inte går så mycket klarar dina fötter det fint, men om du jobbar som brevbärare är det kanske inte att alternativ!!

Bomlösa sadlar "gillar inte att kalla dom sadlar" är alltid ett bättre alternativ än en dåligt anpassad sadel.
tyvärr rids alldeles för många hästar med dåliga westernsadlar p.g.a att många tror att western sadlar fördelar ut trycket så och att dom passar alla hästar.

Min personliga åsikt är att en bra bladsadel fördelar trycket mycket bättre än en traditionel Engelsk sadel, MEN en dåligt passande bladsadel är ett sämre alternativ än en dåligt passande Engelsk sadel många gånger...

Visst hade det i många fall varit bättre för hästen att haft en bomlös sadel än dom andra exemplen, men det är inte samma sak som att bomlöst är det bästa alternativet.

Som jag sa i ett tidigare inlägg... Sätt en kille på 100KG, haltaskig att rida, sitter och hoppar  på hästryggen. tror du hästen tycker det är ett bättre alternativ än en bladsadel?????

Du pratar om distansryttare... Visst är det många som rider bomlöst för att b.la spara vikt, men för 3 månader sedan hjälpte jag en distansryttare hitta en annan sadel efter att hästen fått inflamerade muskler i ryggen. Jag pratade med henne på telefon i förrgår och hon sa att det var det bästa som hänt hennes häst efter sadelbytet.

Rid gärna den sadel du tror är bäst för just din häst... Men försök aldrig övertala mig att bomlöst är det bästa alternativet..

Då får du dissa på ganska bra.

Du får gärna kommentera detta, men jag kan inte svara förrän om 14 dagar för jag åker till USA i morgon för att rida lite bladsadlar

Tillbaka till Toppen Se Magistern's Profil Sök efter andra inlägg av Magistern
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 22 April 2005 kl 12:08 | IP Loggad Citera Oldtimer

Johanna skrev:

men när någon uppfinner en snygg bomfri westernsadel så blir det nog en sådan...

Då kommer du att få vänta förgäves ! Såna finns helt enkelt inte !

Det som är främsta kännetecknet på en westernsadel är just att den innehåller en bom !    Möjligen kan du finna en bomlös sadel med ett horn där framme, liknande en westernsadel. 

 



__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 22 April 2005 kl 12:12 | IP Loggad Citera Oldtimer

Den enda bomfria sadel jag sett, som uppfyller mina krav på en sadel, används av Argentinas gauchos.  Den består av två läderputor som är stoppade, c:a 10 cm tjocka, och dessa har samma uppgift som en bomsadel, att fördela vikten. Dessa läderputor är sedan hopsnörda med remmar så att en 10 cm bred kanal bildas mellan putorna. sadelgjorden är lös och går runt putor och häst. Ovanpå detta  läggs ett fårskinn och en till gjord som håller fårskinnet på plats. Gauchon fäster sin råhudslasso i en av sadelgjordsringarna, troligen en spännande upplevelse att vara fast förankrad i en Pampastjur via sadelgjorden.

Så skulle jag skaffa en bomlös sadel, då skulle jag söka den i Argentina.

Om nån är intresserad av att se hur en argentinsk bomfri sadel ser ut (3 bilder) sänd mej ett PM med er mailadress så kommer bilderna.

 



Redigerad av Oldtimer den 22 April 2005 kl 12:18


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 

<< Föregående Sida av 12 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,4219 sekunder.