Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Natural Horsemanship
 Westernridning Diskussionsforum : Natural Horsemanship
Rubrik Ämne: Jobbig unghingst Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 20 Januari 2005 kl 00:28 | IP Loggad Citera Guests

Har en korsning arab-cob som nu är snart 2år. Har haft honom sedan han var 6månader. Har hela tiden stärkt mitt ledarskap och promenerat, tränat i runcorall osv.

Men i somras var han på hingstbete. Och sedan blev jag liggande på sjukhus i 2månader. Så han "gick bara i hagen" på lösdrift då. Utan hantering.

Sedan dess är han HEMSK! Bråkar hela tiden. Ska bitas, nafsas, sparka, stegra, dra iväg. Han gör allt för att bråka. Jag säger bestämt ifrån, snärtar till när han bits, säger NEJ så att han avbryter beteendet osv.

Men tjurigare häst har jag aldrig mött. Han tar ett andetag efter tillrättavisning och så gör han om samma sak.

Han går i hage tillsammans med en äldre valack och ett äldre sto. För flock-känslans skull. De tillrättavisar honom också HELA tiden, men han bara fortsätter. Nafsar, klättrar, biter...

Jag ska kastrera honom nu i vår. Men tills dess...

Någon som har goda råd att ge? Hur ska jag visa mig som den självklare ledaren?

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
Mieke
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 18 Oktober 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 104
Skickat: 20 Januari 2005 kl 11:22 | IP Loggad Citera Mieke

Hejsan !!

HAr kollat in mina hästar och andras hur de gör och upptäckte att stoet  till föl  nafsar fölen i mungipan om de är för bråkiga, provade det på min ung hingst när han provoserade och det funkar, helt otroligt... så nu gör tjejerna  i stallet lika när han försöker testa dem... Prova..

kram Mieke



__________________
Det är bättre att fråga och vara dum i fem minuter.Hellre än att aldrig fråga och vara dum hela livet...
Tillbaka till Toppen Se Mieke's Profil Sök efter andra inlägg av Mieke Besök Mieke's Hemsida
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 20 Januari 2005 kl 11:55 | IP Loggad Citera Körven

                          Hej

Ja du, det finns nog inga goda råd att få via datorn.Det är så att handskas med en sådan herre krävs det erfarenhet och kunnande,det räcker nog inte med en helgkurs i NH.Förmodligen har man lekt med honom när han var föl,när han var liten och gullig.När han blir stor och stark så är det inte så roligt längre,när han kommer och vill leka.Om det var han som var ledaren för hingst flocken på betet, så är han van att ta försig.Rädsla och bristande kunskaper är en dålig kombination,det har fördärvat många hästar.Det som är bra med Smulan är att du är medveten om att du har problem,några ord på vägen kan du få.Vad gör han som du tror att du skulle kunna vidarutveckla,tex hoppar,aportering,inkallning mm,men inte att stegra sig eller ligga.Tänk på att han leker presis som en hundvalp,och inte är elak,dom leker mest i 2-3 års åldern sedan avtar det.Jag skall väll inte avslöja hur man gör,jag har köpt många problem hästar(hingstar) billigt och fått snurr på dom.Det är defenitivt inte ofarligt,jag har några timmar på akuten,det vill jag lova.

                     Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 20 Januari 2005 kl 13:22 | IP Loggad Citera Guests

Nej, det kan va tufft mé hingstar. Särskilt om det är tuffa hingstar, dvs. såna som kanske skulle utmana ledarhingsten i en vild flock.

Kan du inte kastrera innan våren, dv. NU, eller måste det va på våren man gör sånt...? Totalt okunnig...

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 20 Januari 2005 kl 17:48 | IP Loggad Citera Körven

[QUOTE=smulan

Någon som har goda råd att ge? Hur ska jag visa mig som den självklare ledaren?

 

 Du kan inte vara självklar ledare,eftersom du inte är en häst.Det finns en möjlighet och det är att du umgås med honom 24 tim om dygnet,och du utmanar honom med bett och sparkar och vinner.Med dom upgifter som jag har kan jag säga att det är en vettig hingst,att han inte blir rädd  eller lyder dig när du tillrättavisar honom,det ligger i hingstens natur,det är det som är skillnaden mellan valacker och ston.Smäller du till ett sto så är hon grinig och sur veckan ut,en valack blir rädd,hingsten blir förbannad och tar nya tag.Du kan fördärva en bra häst genom kasteration,för man förlorar mycke,men det gäller att styra in hans energi på något vettigt.När han är fyra fem år kan du ha en kanon häst,eller en rädd pissmunk om du kastrerar honom.

                                    Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
jillan91
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 305
Skickat: 21 Januari 2005 kl 18:10 | IP Loggad Citera jillan91

Jag skulle föreslå att du lånar "Perfekt uppförande" av Kelly marks och läser kapitlet om join up. Jag fick mycket bättre kontakt med min häst sedan jag hade gjort det med honom.

Är det inte typisk mig: Har du problem, låna en bok

__________________
Om jag ska dö ska jag sitta på en vit häst med en bombväst rida ner längs avenyn med en spitklubba och bulta skit ur dom som skit ska bultas ur Sen detonera mig själv färga hela boulevarden röd
Tillbaka till Toppen Se jillan91's Profil Sök efter andra inlägg av jillan91
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 25 Januari 2005 kl 00:25 | IP Loggad Citera Guests

Tack!

Ska nu läsa, prova och fundera mig fram. Är tacksam över alla svar och tips.

 

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
Nadja
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 17 Augusti 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 36
Skickat: 17 Augusti 2005 kl 22:55 | IP Loggad Citera Nadja

Hur du ska visa honom att du är ledaren. hingstar som inte har någon vän i hagen brukar klättra och naffsas, men det är för att den inte har någon anna häst att leka med, därför brukar dom "leka" med oss människor vilket kan vara jobbigt.

Men din har ju vänner i hagen. Visa att du bestämmer. Naffsas han så får du väldigt bestämt visa att han minsann inte får naffsas. Antingen smälla till honom lätt på nosen så att han reagerar och förstår att det han själv gjorde tyckte matte eller husse inte om. Hingstar brukar vara vädigt hårda i psyket. De tål mycket, hur många gånger man än säger åt dem att de inte får göra saker, men efter ett par sekunder gör de samma sak igen.



__________________
har bestämt mig för att inte skriva ett skit här :P
Tillbaka till Toppen Se Nadja's Profil Sök efter andra inlägg av Nadja
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,4844 sekunder.