Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Övrig utrustning
 Westernridning Diskussionsforum : Övrig utrustning
Rubrik Ämne: Sidepull Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 02 December 2004 kl 23:02 | IP Loggad Citera Robban

Jag har tänkt börja rida på sidepull (testade i helgen och det funkade otroligt bra)...Jag kikade i butiken (länken till vänster) och hittade 3 st...Jag undrar:

1. Vad är skillnaden mellan single och double rope? Förrutom att den ena har ett rep och den andra två...Är den med två rep "snällare"?

2. Vad menas med detta: "OBS. Detta är ett träningsredskap. inget alternativt ridsätt! Bör användas inom inhägnat område!!!" Texten är klippt från sidan med sidepull.

Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 02 December 2004 kl 23:30 | IP Loggad Citera Eva

Halloj,

1. Två rep snällare.

2. Endast en varningstext (för imbecilla i mina ögon). Absolut ett alternativt ridsätt, såväl på inhägnade ridbanan som ute i naturen. Under förutsättning att man har koll på sig själv och sin ridning så funkar det utmärkt.

mvh Eva

 

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 05 December 2004 kl 17:50 | IP Loggad Citera Oldtimer

Det är väl skrivet av en som inte törs rida utanför inhägnat område, vilket i och för sej inte är ovanligt, särskilt bland ridhusfolk! En sidepull är lika säker som ett bett, under förutsättning att du o hästen har klarat ut rollfördelningen o ledarskapet. Skulle hästen "få spel" så är man lika nära Gud vare sej man använder bett eller sidepull , åtminstone en liten tröst när det skorpar till sej.

Begränsningarna sitter ju i huvudet på ryttaren och inte hos hästen. Började rida med repgrimma nyårsdagen 2004 och kan fortfarande sitta här och rista ner klokheter 12 mån senare, både jag o häst helt oskadda!   



Redigerad av Oldtimer den 05 December 2004 kl 17:55


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
TheWickedWitch
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 30 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 109
Skickat: 10 Januari 2005 kl 11:03 | IP Loggad Citera TheWickedWitch

Två rep = bredare anläggningsyta = snällare enligt vad jag har fått lära mig.

Jag har provat med sidepull på min häst, inom inhängnat område, och styrningen funkade fint, bromsen däremot blev urkopplad

Jag tycker att det är klokt av dem att sätta ut varningstexten, så att man i alla fall provar första gångerna inom inhängnat område och ser så att kommunikationen funkar innan man ger sig ut på tur med det!

Tillbaka till Toppen Se TheWickedWitch's Profil Sök efter andra inlägg av TheWickedWitch
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 10 Januari 2005 kl 17:52 | IP Loggad Citera horselife

Håller med sistnämde! Inte alla förstår hur stark en häst är och inte alla, eller snarare ganska få, har klarat ut det där med rangordning å sånt till 100% ... Skulle aldrig rida ut i sidepull på min nordis. Han är en tuff häst och om jag säger att jag med tre års arbete bara är uppe i ungeför 60, ibland 70% ledarskap på honom är det inte mer....Uppskattningsvis....

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 11 Januari 2005 kl 17:31 | IP Loggad Citera Guests

Om hästen inte lyder signalen för "stopp" så orkar man inte stoppa den om man drar i båda tyglarna, utan alternativet blir en "one rein-stop", men etta gäller ju även om man har bett i munnen. Skenar hästen så orkar man bara inte stoppa den med båda tyglarna, med eller utan bett.  Det är ev den anledningen jag skrev att "man är lika nära Gud" vare sej med eller utan bett.

Naturligtvis så bör man skola hästen inne på ridplan innan man ger sej ut i världen. En nödvändigt stor portion ledarskapsträning (markträning i lina eller i rundcorall) gör det hela lättare. Ledarskapet måste vara befäst och att man har ömsesidigt förtroende för att ridning skall vara säker.

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 11 Januari 2005 kl 21:52 | IP Loggad Citera horselife

Håller med om det handlar om verkligt sken.  Men om man har en häst som bara "drar" , utan att det är nån panik med i spelet, har man nog lite lättare att återfå kontrollen med bett, tycker jag....

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 08 Mars 2005 kl 13:26 | IP Loggad Citera Guests

Jag håller på att rida in mitt Paintsto och eftersom jag använder repgrimma och 6' rep i NH-träningen använder jag repgrimma när jag rider henne också, både ute i skogen och i manegen. Dels för att jag då använder precis samma signaler när jag rider som jag gör från marken och dels för att spara hennes mun tills vi kommit längre i utbildningen (finliret om man säger så).

Rider mycket med vikthjälper och "tar med hästen dit jag ska" d v s tittar åt det håll jag ska åt, vikthjälperna blir på så sätt rätt under förutsättning att jag sitter rätt i sadeln. Det fungerar otroligt bra. Visar det sig att något inte fungerar så bra när jag rider går jag tillbaka och jobbar med samma sak från marken, sedan brukar det inte vara något problem. Tillit och respekt måste också vara i balans. 

Lycka till!

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 11 Mars 2005 kl 15:45 | IP Loggad Citera Guests

Naturligtvis är repet jag använder 12' och inte 6'. Ursäkta en liten tankevurpa.

Maggie

 

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 11 Mars 2005 kl 17:21 | IP Loggad Citera robert

Eva skrev:
2. Endast en varningstext (för imbecilla i mina ögon).

Imbicilla är kanske inte helt rätt ordval. En sidepull är och förblir ett träningsredskap och innehar en stor dos osäkerhet även på tränade hästar om något extraordinärt skulle inträffa. Dock är det givetvis mer säkert med en tränad häst.

Om du väljer att använda sidepullen ute i naturen måste du vara medveten om riskerna och veta att du själv gör detta medvetna val.

Därför är en sådan varningstext nödvändig.

Nu kommer många tänka att "vilken idiot han vet inte vad han pratar om, jag har ridit med sidepull i flera år utan problem för jag har minnsan en tränad häst". Svaret på det blir att jo jag vet vad jag pratar om. Punkt.

 



__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 

Sida av 3 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3438 sekunder.