Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Natural Horsemanship
 Westernridning Diskussionsforum : Natural Horsemanship
Rubrik Ämne: min häst snubblar jämt... Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Omik
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 09 November 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 13
Skickat: 10 November 2004 kl 12:47 | IP Loggad Citera Omik

Jag har jättesnälla och bra hästar i stort sett alla kan rida dem men jag har ett stort problem som gör att jag är nervös när andra rider dem  och det är himla jobbigt för mig med...det är så att de går å snubblar hela tiden,inte lyfter på föttera,senast idag så stöp jag å min häst omkull i skritt för att han är så snubblig....vad ska jag göra för att de ska lära sig att lyfta på fötterna så jag kan lita på han i terängen att han inte ska gå å ramla hela tiden....det är skitjobbigt ...

ha det bra



__________________
Jag har två nordisar å en ardenner,gillar allt som har med hästar att göra men har fått en ny syn på hästhantering genom mina nya kunskaper inom NH
Tillbaka till Toppen Se Omik's Profil Sök efter andra inlägg av Omik Besök Omik's Hemsida
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 11 November 2004 kl 05:17 | IP Loggad Citera horselife

Oj, det låter lite farligt att dom snubblar så dom går omkull? Allihop lika snubbliga?  Det är ju tunga hästar och om dom går mycket på bogarna, dvs. lägger mycket av sin vikt och balans på framdelen kan dom ha lättare att snubbla. Ont nån stans, tex i ben, hovar eller rygg kan åxå göra dom snubbliga.  Om dom inte har ont så är det ju träning, träning, träning som gäller. Gå över bommar, kliva i terrängen, och försöka träna dom att bli mindre framtunga.

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Omik
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 09 November 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 13
Skickat: 11 November 2004 kl 08:59 | IP Loggad Citera Omik

De kan ju gå i värsta terängen när de vill de är ju arbetshästar så vi kör dem i skogen å så,men oftast är det på slätta grusvägen de håller på så,jag tror att det är för att de är lata å slarviga men jag skulle vilja ha dem till att inte göra så....det kanske är bara att driva dem till att gå snabbare hela tiden,eller vad tror du?men det är så konstigt när det väl händer att de måste ramla omkull å inte bara snubbla lite...jag blir aldrig klok på dem ,hehe

MVH marlene



__________________
Jag har två nordisar å en ardenner,gillar allt som har med hästar att göra men har fått en ny syn på hästhantering genom mina nya kunskaper inom NH
Tillbaka till Toppen Se Omik's Profil Sök efter andra inlägg av Omik Besök Omik's Hemsida
 
Sassa
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 12 Januari 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 75
Skickat: 11 November 2004 kl 11:59 | IP Loggad Citera Sassa

Hej Omik. Har du testat hästarna på borrelia. Hästar kan få sådana symtom när de har borrelia. Snubblingarna kan också komma och gå. En som jag känner har häst som började snubbbla och hennes häst är definitivt inte den typen som slarvar med sina fötter. Hon rider ofta den i mycket hård terräng och hästen har mycket bra kordination på sina fötter. Hennes häst hade borrelia.

 

Tänkte bara informera dig om det. Men jag hoppas verkligen att dina hästar inte har det, jag har nog säkert fel. MVH/Susanne

Tillbaka till Toppen Se Sassa's Profil Sök efter andra inlägg av Sassa
 
Omik
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 09 November 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 13
Skickat: 11 November 2004 kl 13:22 | IP Loggad Citera Omik

Mina hästar har alltid varit slarviga med fötterna men det är ju en bra sak att kolla upp,tack för tipset.

__________________
Jag har två nordisar å en ardenner,gillar allt som har med hästar att göra men har fått en ny syn på hästhantering genom mina nya kunskaper inom NH
Tillbaka till Toppen Se Omik's Profil Sök efter andra inlägg av Omik Besök Omik's Hemsida
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 12 November 2004 kl 09:32 | IP Loggad Citera Guests

Hej,

Har du provat att ta av skorna under någon period för att se om de snubblar lika mycket då? Jag är ingen helfrälst barfotanisse men ibland kan barfotagång under en tid vara bra. Om jag har fattat det hela rätt så kan hovarna "domna" av skorna, det blir så att säga "stumt" för hästen och den känner inte var han sätter ner hoven eller hur han gör det. Naturligtvis kan hästen bli öm i början av barfotagång så du får välja ridvägar därefter första tiden. Körning i skogen brukar kunna gå även barfota om de inte ömmar för mycket förstås. Låt dom vara barfota under en "skoperiod" och se vad som händer. Tassarna måste få lite tid att återhämta sig ibland. Fast du kanske har skolösa perioder redan?

Madde

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 12 November 2004 kl 13:20 | IP Loggad Citera Körven

 

                        Hej

 Jag tror att dom är lata,dom ids inte att lyfta fötterna,dom går och halvsover.Förmodar att du kollat så tån inte är lång.Om det skulle vara något större fel så skulle dom ju snubbla i skogen.Ge dom ett rapp i röven så dom vaknar till så skall du se att det funkar.Det är ett vanligt problem med travare,att dom går och snubblar,och drömmer,kanske om forna dagar i vinnar cirkeln.                                                         

                                Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Omik
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 09 November 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 13
Skickat: 12 November 2004 kl 19:55 | IP Loggad Citera Omik

ja jag tror åxå att de är lata för det händer då lixom när de är slöa,inte när man är som mest rädd för det å det går lite fortare....trist att de ska vara så slarviga med fötterna bara annars är de ju jättebra nybörjarhästar för de som vill prova på att rida men man vill ju inte att de ska gå å snubbla med nybörjare på ryggen....å ja jag har sagt till han som skor att han ska göra tån kort så det är den....men men jag får väl leva med det då å driva på dem lite mera istället!

tack för svaren

marlene



__________________
Jag har två nordisar å en ardenner,gillar allt som har med hästar att göra men har fått en ny syn på hästhantering genom mina nya kunskaper inom NH
Tillbaka till Toppen Se Omik's Profil Sök efter andra inlägg av Omik Besök Omik's Hemsida
 
Ankan
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 19 April 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 21
Skickat: 13 November 2004 kl 15:07 | IP Loggad Citera Ankan

Hej Marlene!

En annan sak som kan göra dem snubbliga (förutom att de kan göra det av lathet) är skoningen. Även om tån är kort så har även dimensionen på hoven och hästens benrörelse betydelse. Kan man enkelt kolla om man tömkör eller bara går efter hästen och kollar in deras rörelsemönster, någon annan får då gärna leda hästen. Sen att hovarna är korrekta och lagom stora åt hästen, det kan en riktigt duktig hovsl*gare fixa (inte den genetiska storleken men ändå). Kanske en halvrund sko kan passa, den gör att det rullar på bättre, ungefär som en riktigt bra gympadojja gör för oss.

Annars är ju de tidigare tipsen mkt. bra, och kan man ha hästen i en skogshage får den mycket gratis med att lyfta på fossingarna.
Lycka till!

__________________
"Den som lever får se"
Tillbaka till Toppen Se Ankan's Profil Sök efter andra inlägg av Ankan
 
Omik
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 09 November 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 13
Skickat: 14 November 2004 kl 09:00 | IP Loggad Citera Omik

tack det ska jag kolla upp!det händer bara när man rider egentligen,jag tror aldrig att de har snubblat så mycket när man kör eller går med dem eller har dem på släp(som jag brukar ha när jag rider ibland)utan det är mest när  jag rider!

tack för tipset

marlene



__________________
Jag har två nordisar å en ardenner,gillar allt som har med hästar att göra men har fått en ny syn på hästhantering genom mina nya kunskaper inom NH
Tillbaka till Toppen Se Omik's Profil Sök efter andra inlägg av Omik Besök Omik's Hemsida
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,2960 sekunder.