Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Markträning
 Westernridning Diskussionsforum : Markträning
Rubrik Ämne: Vad/Hur gör Ni när ni marktränar ?? Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Skalman
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 12 Juli 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Skickat: 15 Juli 2004 kl 15:16 | IP Loggad Citera Skalman

Susan skrev:

Sånt gör jag varije gång innan jag rider ut, och så alla seven games, varije lek ska ta 1 minut.

Min häst blir värlidigt framåt när man gör det.

Vad menas med Seven games??

jillan91
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Skickat: 17 Juli 2004 kl 20:38 | IP Loggad Citera jillan91

[/QUOTE]

Vad menas med Seven games??

[/QUOTE]

De sju lekarna i Natural horsemenship enligt Pat Parelli.
Friendly game och sådant.

Om du söker på "De sju lekarna" på google eller liknande brukar det komma upp ganska bra imformation.
Tillbaka till Toppen Se jillan91's Profil Sök efter andra inlägg av jillan91

Trailmyran
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 15 November 2004
Skickat: 19 November 2004 kl 12:36 | IP Loggad Citera Trailmyran

TheWickedWitch skrev:

Ja, frågan framkom redan i rubriken

Det skulle vara kul att få lite tips på vad man kan göra när man vill markträna med hästen

Jag gör lite olika saker, beror på vad vi känner för och göra, om det är nåt vi måste göra osv.
Men en sak som vi gjorde för några dagar sen var att göra en "hinderbana" på stallplan.
En pressening som han skulle gå över, ett par skalkar om han skulle kliva i. Trånga utrymmen att passera osv. Man får gå efter vad hästen behöver träna på och tycker är kul. Herman är så att ju mer han får tänka och hitta lösningar på saker och ting, desto roligare har han.
Tillbaka till Toppen Se Trailmyran's Profil Sök efter andra inlägg av Trailmyran

Mieke
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 18 Oktober 2004
Skickat: 02 December 2004 kl 15:58 | IP Loggad Citera Mieke

det finns mycket kul att träna på, just nu tränar jag min 7 månaders Breedingstock med toleransträning så som  att gå över och under prasslande presseningar, han klarar det galant... blir inte så jätte mycket träning med honom eftersom han är så liten... har även ett russ och en kallblodstravare hemma på gårn som jag tömkör och leker de seven games med, så det är att rekomendera.

queeny
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 05 December 2004
Skickat: 27 December 2004 kl 20:42 | IP Loggad Citera queeny

Jag brukar ut och gå med min häst i grimma, eftersom hon är en fd tävlingtravare så är hon ganska hård i munnen, så jag lär henne typ "wooohh" det betyder lugna ner dig stanna, och hon går jätte bra i grimman och är lite känsligare, försöker rida på långa tyglar jämt så hon ska bli känsligare i munnen, det är synd att man ska behöva dra i munnen på henne för att hon ska stanna..:(..men det går framåt. 
Tillbaka till Toppen Se queeny's Profil Sök efter andra inlägg av queeny

soffi
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Skickat: 09 Februari 2005 kl 11:05 | IP Loggad Citera soffi

Jag tömkör min häst, kör henne i vagn med förresten. Tycker det är svårt att få henne att komma ner med halsen för att höja ryggen. Har nå´n nå´t tips hur man gör det med tömkörning ?
Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi

butterfly
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Skickat: 21 Februari 2005 kl 21:28 | IP Loggad Citera butterfly

När jag marktränar min häst andvänder jag mig av, repgrimma långt grimskaft, plasttunnor, pressening, träbro, och sen är det bara att komma på övningar för hästen tex. ställ tunnorna lite trångt och gå igenom många hästar kan tycka det är jobbigt att känna kanterna. trampa på presseningen eller prassla med den över hästen, lägg den över hela hästen. kliv över träbron det kan vara obehagligt för flertal hästar, känslan är ju som att kliva på rampen till en hästtransport. Men vilken övning man än börjar med ska man ta det mycket lungt och ge mycket beröm. Gör ej för mycket nytt på en gång utan var uppmärksam om hästen tycker det är roligt och träna kortare stunder och oftare än tvärtom. Lycka till Madde.
Tillbaka till Toppen Se butterfly's Profil Sök efter andra inlägg av butterfly

jillan91
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Skickat: 22 Februari 2005 kl 08:44 | IP Loggad Citera jillan91

Jag har nu bestämmt mig för at på något sätt få mina hästar inkörda. Den äldre var tömkörd när vi köpte honom och det har gått bra med det, men den andra kommer väl få skitsl*get när han känner tömmar på baken, det får nog vänta tills i sommer.

Nadja
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 17 Augusti 2005
Skickat: 17 Augusti 2005 kl 23:06 | IP Loggad Citera Nadja

När jag marktränar så tränar jag ofta i rundkorallen med join-up för att få hästens uppmärksamhet bland annat. Jag träna också kroppspråket mellan mig och hästen. Men markträning är för mig oftast träning med tryck. att hästen ska gå undan mina tryck. longering är också en sl*gs markträning. Tömkörning är bra!

busan
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 09 Februari 2006
Skickat: 13 Februari 2006 kl 22:02 | IP Loggad Citera busan

löslongering, och "leka" lite och bara umgås ensam med hästen ger för mig väldigt god kontakt med hästen.

lös i padocken när han följer mig som en "vovve"

och när jag backar:han backar, jag tar 2steg åt vänster:han med, 3steg till höger:han med osv   DET tycker jag ger mycket....

Tillbaka till Toppen Se busan's Profil Sök efter andra inlägg av busan

<< Föregående Sida av 4 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum