Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Övriga raser
 Westernridning Diskussionsforum : Övriga raser
Rubrik Ämne: Ljusa hovar Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Mieke
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 18 Oktober 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 104
Skickat: 02 December 2004 kl 16:50 | IP Loggad Citera Mieke

Robban skrev:

Min häst har alltid haft starka hovar (4 vita) han är 17 år och aldrig problem förrutom en gång förra året, men det var inte hans fel...nåja åter till saken...Han skoddes i helgen som varit och hovis sa att det lossnar bitar från hans hovar när hon skodde han...det har aldrig tidigare hänt...Jag har precis igår börjat ge han Biotin ifall han har nån brist av något...nån som har nåt annat tips att ge?

 

 

prova att smörja med fodertran.... funkar bra och kapslar inte in...



__________________
Det är bättre att fråga och vara dum i fem minuter.Hellre än att aldrig fråga och vara dum hela livet...
Tillbaka till Toppen Se Mieke's Profil Sök efter andra inlägg av Mieke Besök Mieke's Hemsida
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 02 December 2004 kl 22:22 | IP Loggad Citera Robban

ska testa
Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 03 December 2004 kl 01:33 | IP Loggad Citera Körven

 

                     Hej

Det är en utbredd uppfattning att ljusa hovar skulle vara mindre hållbara,men så är inte fallet.Det är ingen skilnad på hållbarheten på ljusa och mörka hovar.Därimot så kan vit hud i kronranden lättare bli inflamerad,därmed ökar risken för störd hornproduktion,och dålig hovkvalite.

                    Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 03 December 2004 kl 07:19 | IP Loggad Citera Robban

Det är väl allmänt känt att vit hud på alla djur (människor också?) är känsligare...
Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
jillan91
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 305
Skickat: 03 December 2004 kl 16:35 | IP Loggad Citera jillan91

Ja, ni ska veta att ljus hud är väldigt känslig. Lätt för solbränna och ärr och sådant. I sommras fick jag tillochmed blåsor på öronen av för mycket sol

__________________
Om jag ska dö ska jag sitta på en vit häst med en bombväst rida ner längs avenyn med en spitklubba och bulta skit ur dom som skit ska bultas ur Sen detonera mig själv färga hela boulevarden röd
Tillbaka till Toppen Se jillan91's Profil Sök efter andra inlägg av jillan91
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 04 December 2004 kl 17:31 | IP Loggad Citera Körven

 

                  Hej

Det är skilnad på vit och vit,där problem uppstår är när det är albino(saknar pigment,skär hud).En vit häst med pigment tex Lipizaner,har inte dom problemen.Det fins något som kallas partiell albinism,som kan finnas i större eller mindre partier av huden.En god häst har aldrig någon dålig färg.

                                           Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 05 December 2004 kl 09:14 | IP Loggad Citera Robban

partiell albinism...är det på bl a mulen? jag vet några hästar som inte tål sol på mulen, är det p g a detta?

Vita hundar, som saknar svart runt ögonen blir ofta snöblinda här uppe...är det också partiell albinism?

 

Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 05 December 2004 kl 12:53 | IP Loggad Citera Körven

 

                              Hej

Saknas pigment,då måste huden skyddas mot soljus,det är vanligt på mulen.En hov som saknar pigment får en gul färg.Det där med hundar vet jag inte,men det låter konstigt.Jag tänker på att många djur som lever i norr antar vit färg på vintern,hare fjällräv tex.

                                   Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 05 December 2004 kl 18:46 | IP Loggad Citera Robban

Körven skrev:

Det där med hundar vet jag inte,men det låter konstigt.Jag tänker på att många djur som lever i norr antar vit färg på vintern,hare fjällräv tex.

                                   Körven

Jodå...men dessa djur har svart runt ögonen...typ eyeliner som nån tös sa...

Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 05 December 2004 kl 20:32 | IP Loggad Citera Körven

 

                             Hej

Jo det är riktigt att dom har eyeliner,och avsaknad av eyeliner kan vara en bidragande orsak till snöblindhet.Jag har lärt mig att man kan ha sot eller annan svart färg runt ögonen för att förebygga snöblindhet,så det ligger nog något i detta med eyeliner.Sedan kan det vara bra med sot kring ögonen,om man vill skrämma någon från ett bra pimpel ställe,eller så...se ut som en dubbelpipig lodbössa.

                                   Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 

<< Föregående Sida av 3 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3281 sekunder.