Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Markträning
 Westernridning Diskussionsforum : Markträning
Rubrik Ämne: Säker lastträning Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Spearmint
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 19 Juli 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 3
Skickat: 21 Juli 2005 kl 23:03 | IP Loggad Citera Spearmint

robert skrev:

Läste just följande artikel: http://www.hastfolk.se/templates/handbok.asp?articleid=50&am p;am p;zoneid=11 och http://www.hastfolk.se/templates/handbok.asp?articleid=36&am p;am p;zoneid=11

Jag ifrågasätter starkt rekommendationen att ha bett i munnen på hästen vid lastögonblicket, och som grädde på moset även ha en kedja närmast huvudet.

Om hästen protesterar det minsta så kan utgången endast bli att man skadar hästen och detta leder troligtvis till en mer stressad häst för ögonblicket. Hästen har för övrigt väldigt känsliga och ytliga nerver uppe i nacken och det är knappast trevligt att ge hårt tryck där.

Om man tror att man kan övertala en ovillig häst till att gå in i en transport med hjälp av bettsår och kedjor så tror jag man är ute på hal is. Kontroll över en häst handlar inte om fysisk styrka, inte ens när det är små shettisar.

Att backa upp transporten mot stalldörren känns också som en osäker metod. Innanför stalldörren finns ofta massa annan skit som hinkar, grimskaft, stolar, krokar m.m. (bör inte finnas men gör det ofta ändå)

Det är dessutom trångt, vilket förefaller vara syfter med att backa upp transporten. Det är olämpligt att befinna sig tillsammans med en stirrig och rädd häst i ett trångt utrymme. Klämrisk.

Vad anser du?

 

har också läst den och kan bara hålal med dig i det du säger.



__________________
Riktiga vänner är en skattefri förmögenhet
Tillbaka till Toppen Se Spearmint's Profil Sök efter andra inlägg av Spearmint
 
Sockerhumlan
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 09 November 2005 kl 21:31 | IP Loggad Citera Sockerhumlan

Håller på att lastträna en äldre importerad häst som inte kunnat lastas av tidigare ägare. Jag är ingen expert, men har kört lite NH och vanligt sunt förnuft.

Som tidigare har nämnts så är gott om tid en självklarhet, likaså att man inte är stressad arg eller irriterad, då kan man lika gärna lägga ner tycker jag! (undantag är naturligtvis olycksfall)

Jag har tagit det i hennes takt, utan att stressa. Låtit henne backa ut när hon behövt det. Sakta men säkert har jag krävt mer av henne. Först var hon duktig om hon överhuvudtaget satte en fot på lemmen, sedan två..osv tills hon gick in.

Därefter var det problemet med att få henne att stå kvar i transporten. Vi kelar, käkar morötter och äpplen, backar in och ut på mitt kommando och SJÄLVKLART får hon backa ut när hon känner att hon behöver det! Ingen kan väl i vilket fall hålla emot om en häst bestämmer sig för att backa ut.

Till dags dato får jag henne att stanna efter ett stegs backning och gå in igen på uppmaning, när hon vill gå ut (endast mha rösten).

Nu är jag lite rädd att forcera så att hon ska bli rädd igen. Vill inte att hon ska känna sig fångad när man stänger luckan, utan det ska var i samförstånd med henne! Förstår ni?

Tips & Trix för fortsatt träning mottas tacksamt
"Nybörjaren"

Tillbaka till Toppen Se Sockerhumlan's Profil Sök efter andra inlägg av Sockerhumlan
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 10 November 2005 kl 08:34 | IP Loggad Citera soffi

När jag höll på  att träna min så blev nästa steg att träna henne att stå stilla. Hon kastade sig ut när hon väl kommit ombord. Så jag har lärt henne att stå och så kan jag gå bak och lägga på bommen. I början fick det räcka med att stå i transporten med bommen uppe ett tag. Efter någon gång så upp med lemmen och sen vidare - åka en tur.

 Jag tror nog att hon kände sig fångad första gångerna bommen sattes dit men det kan inte hjälpas. Hon är iallafall tillräckligt trygg nu för att stå kvar. Mycket beröm och morötter har det gått åt och tålamod. Men nu står hon kvar. Det är guld värt !!



Redigerad av soffi den 10 November 2005 kl 08:39
Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
Sockerhumlan
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 10 November 2005 kl 17:42 | IP Loggad Citera Sockerhumlan

Tack Soffi! Jag känner så väl igen det! Vi är kvar på "stå still i transporten" fasen. Är bara rädd att spoliera hennes förtroende om hon skulle känna sig fångad igen om jag går för fort fram  Det är ju det där med tålamod...

Hade tänkt be en kompis komma och hjälpa mig så att jag kan fortsätta stå fram med henne tills hon är tryggare. Har ingen bom på min vagn...så tanken är att hon/kompisen ska väsnas lite och lyfta lemmen bara lite...så att hästen vänjer sig vid det. Börjar hon då backa har jag ju betydligt bättre chanser att be henne att stanna om jag står fram hos henne, tror jag iallafall.

Vad tror ni om det?

Tillbaka till Toppen Se Sockerhumlan's Profil Sök efter andra inlägg av Sockerhumlan
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 10 November 2005 kl 20:14 | IP Loggad Citera soffi

Jag hade också hjälp av ngn mer med att lägga på bommen innan jag fick henne att stå still. Jag började med att gå något steg bakåt och till baks o berömde, hon stod lös då. Sen mer o mer pyssel på sidan och bakåt och tillbaks och berömde. Till slut kunde jag lägga på bommen.

Men jag skulle nog inte vilja lasta en häst utan bom. Vad händer om den får för sig att den ska ut väldans fort. Det känns som det är onödigt stor skaderisk. I såná fall skulle jag montera en bom på transporten eller låna en transport med bom och öva med tills det går bra. Eller om hästen klarar att sitta fast där fram och inte sliter sig bakåt när den känner att den sitter fast i grimma. Min sätter jag fast därfram efter jag lagt dit bommen.

Jag har en hel bom över som jag köpte till min transport. Den passar till ett Umesläp år 1995. Kanske till annat släp med. Nu är det inte bara därför jag tycker du ska ha bom.

Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
Sockerhumlan
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 10 November 2005 kl 23:03 | IP Loggad Citera Sockerhumlan

Jag håller med dig fullt och fast! Har beställt en bom redan, den har bara inte kommit än

Tänkte bara tjuvstarta lite med övningen. Vi hade inte planerat att stänga lemmen, bara fixa och dona runtomkring. Stå vid sidan och lite lätt lyfta den och så (några cm från marken). Minsta tecken från hästen så släpper man lemmen och låter hästen backa ut om det är det den vill. Låter det fortfarande dumt tycker du? Har aldrig behövt bom till den andra hästen utan det har räckt med att bara hänga en rem. Vågar heller inte sätta fast hästen jag lasttränar fram förrän jag har lemmen uppe så att hon inte ska skada sig

Tack för dina råd! Framför allt är det skönt att få bekräftat att jag tänker rätt!

Tillbaka till Toppen Se Sockerhumlan's Profil Sök efter andra inlägg av Sockerhumlan
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 14 November 2005 kl 13:49 | IP Loggad Citera soffi

Det är nog väldigt bra med fixning och doning runtomkring. Det låter som bra träning. Lycka till !
Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
Maggie
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 16 November 2005 kl 14:03 | IP Loggad Citera Maggie

Ett mycket bra och säkert sätt att last sin häst på, hittar man om man går in på Parelli.se, en DVD som heter "Trouble Free Trailer Loading". Väl investerade pengar!

Lycka till!

Maggie

 

Tillbaka till Toppen Se Maggie's Profil Sök efter andra inlägg av Maggie
 
Maggie
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 17 November 2005 kl 19:18 | IP Loggad Citera Maggie

Tack för tipset! Blev något förvirrad då jag också heter Maggie ;-)
Tillbaka till Toppen Se Maggie's Profil Sök efter andra inlägg av Maggie
 
Ellen
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 14 December 2005 kl 08:53 | IP Loggad Citera Ellen

Min pålle hade inga problem med transporter förr, men plötsligt, utan att jag har en aning om varför så började hon vägra att gå in. Förstod ingenting alls!! Hon var nog inte rädd utan snarare "vill inte matte!" Vem skulle vilja åka trasport?? Ingen, men d e ju nödvändigt i bland!! Jag har testata alla metoder, men det tar oftast flera timmar innan hon ger upp. Så jobbigt!! Nu förtiden orkar jag inte/hinner inte krångla utan rider dit jag ska, och struntar i erbjudanden om clinics långt i från!! Har någon nåt tips för en häst som inte vill åka utan tycker att d e tråkigt? För jag tror faktiskt att hon tycker att det är tråkigt....inte ens bananer funkar längre å då e d illa!!!

Ellen

Tillbaka till Toppen Se Ellen's Profil Sök efter andra inlägg av Ellen
 

<< Föregående Sida av 4 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,4219 sekunder.