Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Allmänt / Träning
 Westernridning Diskussionsforum : Allmänt / Träning
Rubrik Ämne: Träning av Barrelrace? Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Roanie
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 30 Mars 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 6
Skickat: 02 December 2009 kl 10:18 | IP Loggad Citera Roanie

Hejsan

Jag är väldigt intresserad av Barrelrace och skulle gärna villja träna min egen häst i det, men jag har ingen erfarenhet alls av Barrelrace utan bara testat några gånger och tittat på allt jag har kunnat hitta.

Så jag skulle vilja ha MASSOR med tips om hur jag kommer igång med träningen, hur jag tränar upp smidigheten, hur långt ska det vara mellan tunnorna osv...

Och e det någon som vet om det finns någon som rider barrelrace på västkusten som man skulle kunna ta någon lektion hos?

Tack på förhand

Tillbaka till Toppen Se Roanie's Profil Sök efter andra inlägg av Roanie Besök Roanie's Hemsida
 
bewildered
Moderator Group
Moderator Group


Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Canada
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 167
Skickat: 03 December 2009 kl 20:31 | IP Loggad Citera bewildered

bara ett tips i all valmening...

 

Anvand tiedown

Skritta monstret, trava monstret. Galoppera det Sallan. Latt hant att b-racehastar blir overheta.

Mycket gymnasiserande overlag, som du skulle gjort i vilken annan gren som helst.

Jobba mkt pa lydnad o lyhordhet.

 

Och ha roligt!



__________________
You can check steers in a dressagesaddle... you can jump in a westernsaddle - saddles don't make the horse.
Tillbaka till Toppen Se bewildered's Profil Sök efter andra inlägg av bewildered
 
texaz
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 15 Juli 2007
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 325
Skickat: 07 December 2009 kl 21:29 | IP Loggad Citera texaz

Precis som Bew säger och ta sen gärna kontakt med någon tränare eller tävlingsryttare som KAN BR, finns en del i landet!!!!

 

MEN, lydnad och lyhördhet är A och O, särskilt i denna gren!!!!



__________________
www.texazfarm.com
Tillbaka till Toppen Se texaz's Profil Sök efter andra inlägg av texaz
 
Roanie
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 30 Mars 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 6
Skickat: 08 December 2009 kl 09:14 | IP Loggad Citera Roanie

Okej ja det låter ju som ett bra och självklart träningsupplägg. och att hon ska bli överhet är nog inget jag behöver oroa mig över.....tyvärr....då hon är en smula lat, så jag ska nog inte räkna med allt för snäva svängar

Men hur långt ska det vara mellan tunnorna? Finns det olika mönster man kan rida?

Tillbaka till Toppen Se Roanie's Profil Sök efter andra inlägg av Roanie Besök Roanie's Hemsida
 
bewildered
Moderator Group
Moderator Group


Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Canada
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 167
Skickat: 08 December 2009 kl 19:06 | IP Loggad Citera bewildered

Samma klovermonster, gallande hur langt mellan tunnorna far jag aterkomma med... for det minns jag inte pa rak arm - kanske nagon annan har gor dock?

 

Visa ord av en amerikansk b-race tranare:

En lat hast kan man alltid fa att ga snabbare,

det ar en annan sak att fa en het hast att ga langsammare..

 

Med det menade han att han hellre hade med en lat hast att gora an en het ;)



__________________
You can check steers in a dressagesaddle... you can jump in a westernsaddle - saddles don't make the horse.
Tillbaka till Toppen Se bewildered's Profil Sök efter andra inlägg av bewildered
 
HelenaT
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 16 December 2009
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 14
Skickat: 17 December 2009 kl 00:47 | IP Loggad Citera HelenaT

Vi är några stycken som tränar (och har så smått börjat tävla, iaf några av oss) i BR, vi bor och rtänar tillsammans på västkusten/bohuslän (ca en timme norr om Gbg).

Det som tidigare har skrivit låter jättebra.

Jag har jobbat på att inte tänka på fart det minsta utan bara teknik (precis som i agility för hundar) så kommer farten med tekniken och den farten blir mkt högre än den fart som kommer okontrollerat. När häten fattar vad den ska göra och HUR den ska göra går det mkt snabbare än om man bara gör.

  • Vi rider alltid banan i skritt, när vi började träna red vi banan BARA i skritt.Men rider i skritt även nu för att träna teknik.
  • Har hästen bäst högergalopp eller bäst vänstergalopp? Börjar man åt höger blir det 2 tunnor med vänstergalopp och börjar man åt vänster blir det två tunnor med högergalopp! Tänk på det vid tävling, men tänk även på det under träning - men då i form av att träna båda varven ordentligt och det varv hästen har svårt för extra ordenligt (eftersom båda varven finns med oavsett).
  • Jag har fått lära mig att sikta ca 2 meter innanför tunnan för att sedan framme vid tunnan bara kunna flytta framdelen och då vara runt tunnan.
  • När man jobbat mkt med att skritta banan kan man börja öka upp till långsam trav precis när man kommer fram till tunnan och trava runt (var noga med att fortfarande jobba med att flytta framdel) och direkt man kommit runt till tunnan saktar man av till skritt och rider absolut inte runt nästa tunna innan hästen skrittar lugnt igen (gör den inte det rider man iväg lite och skrittar ett tag). Detta får hästen att tänka: Öka runt tunnan! Men det är viktigt att hästen jobbar rätt och med rätt teknik för att ta sig runt.
  • ALDRIG rejsa på upploppet!! Hästen är uppe i varv endå när man tävlar och det är inga problem att få hästen att ge allt på upploppet till musik och klappande händer och tjoanden. Därremot, om man rejsar på träning får hästen in i huvudet att den ska rejsa och då bygger den upp det under tiden man rider första delen av banan vilket gör att hästen lätt slarvar (=stor risk att diska sig). Har man en slö häst som man tror inte riktigt är så bra på att rejsa och släppa loss kan man träna det vid sidan om, men aldrig när man tränar BR. Maxfart på upploppet är trav i lugnt tempo (när man kommit så långt i träningen). När hästen sedan är van tävlingshäst har man lärt känna sin häst och vet om den klarar av att rejsa då och då även under träning =) 
  • Lydnad, lydnad och lydnad är jätteviktigt! Det bästa är om man har en bra grundtränad häst som är lydig och utbildad. Det gör det hela väldigt mkt enklare. Ex flytta framdelen, galoppombyte, galoppera på liten liten volt utan att bryta av och fortfarande hålla sig uppe (krävs otroligt mkt träning och muskelatur för det).
Ja hoppas jag kunde tillföra något =)
Lycka till!!


__________________
http://www.treibball.tk
Tillbaka till Toppen Se HelenaT's Profil Sök efter andra inlägg av HelenaT Besök HelenaT's Hemsida
 
Roanie
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 30 Mars 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 6
Skickat: 17 December 2009 kl 08:42 | IP Loggad Citera Roanie

Åh va kul med folk i vårat område!

Var är det ni tränar? Skulle man kunna få vara med någon gång och se lite gran hur ni går till väga? Kankse kunna få lite tips?

Jättebra sammanfattning, den ska jag nog skriva ut och ha som lathund!

 

Nu har jag en unghäst så hon är ju inte jättemkycket tränad, men hon börjar att flytta sig rätt fint nu och klara av att gå ett varv i galoppen utan att bryta av, men vi tränar på det, hon är ju bara 3 år.

 

Mvh Sofi

 

Tillbaka till Toppen Se Roanie's Profil Sök efter andra inlägg av Roanie Besök Roanie's Hemsida
 
HelenaT
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 16 December 2009
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 14
Skickat: 17 December 2009 kl 13:14 | IP Loggad Citera HelenaT

Oj är hon bara 3 år =) Ta det lugnt och träna bara banan i skritt ett bra tag fram igenom. Det är viktigt att arbeta lugnt och metodiskt med unghätar, dom har så mkt lättare att bli stressade eller få fel associationer till saker och ting. Min ena häst är 3 år, håller på att rida in henne, har bara lagt grunden och tänkte rida in henne "på riktgit" till våren, när hon blir 4år. =)

Vi bor och tränar på Orust (Henån), klart du får komma och vara med!! Bar kul med fler =) Nu har det varit lite slappt med träningen eftersom ridbanan är knallhård (vi har tillgång till ridhus några kilometer bort men då blir det så bökigt med att få med sig tunnor m.m.). Vi är väl främst 4-5 st som tränar ihop och vi brukar variera mellan BR, pole bending, trail osv. Vi är på väldigt olika nivåer allihop (jag har just fått en ny häst så jag ligger på lägst nivå just nu på alltihop). 2-3 av dom andra hästarna tävlar redan i BR.


__________________
http://www.treibball.tk
Tillbaka till Toppen Se HelenaT's Profil Sök efter andra inlägg av HelenaT Besök HelenaT's Hemsida
 
Roanie
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 30 Mars 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 6
Skickat: 17 December 2009 kl 15:08 | IP Loggad Citera Roanie

Ja absolut jag tar det väldigt lugnt och stressar inte fram något, hon har varit riden sen i maj nu och jag tycker det går jättebra, men som sagt här e det defenitivt lägsta nivå. Även för mig, jag är inte så himla rutinerad heller.

Men jag känner att jag inte riktigt klarar att på egen hand utvekla henne inom en gren som jag själv inte alls har någon erfarenhet av, sen e det ju himla roligt att träna ihop med några, då finns det ju någon som kan påpeka alla fel man gör.

Vad mig veterligen så finns det ingen som rider westernridning inom närmare håll än uddevalla ifrån mig som bor i Bullaren.

Så det hade varit jättekul att kommit ner någon gång och kollat och fått lite tips på vägen.

 

Mvh Sofi 

Tillbaka till Toppen Se Roanie's Profil Sök efter andra inlägg av Roanie Besök Roanie's Hemsida
 
HelenaT
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 16 December 2009
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 14
Skickat: 17 December 2009 kl 18:02 | IP Loggad Citera HelenaT

Antingen kan du ju komma ner utan häst nångång och kolla, eller så tar du med dig hästen om du har möjlighet =) Som sagt, nu är ju ridbanan hård så det blir nog inte mer träning förren till våren (om vi inte kör någon träning i ridhus innan våren). Iof pratade vi om att köra en BR och PB clinic i uddevalla snart igen, i ridhus, kaske något du är intreserad av =)

Visst är det så mkt roligare att köra när man är fler =) Främst för att påpeka allt bra man gör :P Och tipsa och peppa varandra. Sen är det ju lite bök med att ställa fram tunnor osv som blirgjort i ett nafs när man är fler. Vi kör dessutom ibland lite skojtävling för att hästarna ska få känna på det. Men vi är nog amed att man alltid kör på sin och hästens nivå.

Bullare, hm... westernryttare vete sjutton om inte det finns närmare än U-a, men tror inte jag vet nån specifikt och ingen om kör BR iaf..


__________________
http://www.treibball.tk
Tillbaka till Toppen Se HelenaT's Profil Sök efter andra inlägg av HelenaT Besök HelenaT's Hemsida
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3594 sekunder.