Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Allmänt / Träning
 Westernridning Diskussionsforum : Allmänt / Träning
Rubrik Ämne: Svår infångad! Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
marianorrman
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 19 April 2009
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 4
Skickat: 19 April 2009 kl 11:34 | IP Loggad Citera marianorrman

Hejhej!

Felicia är en väldigt busig welshponny som alltid har sina små spratt för sig. Och jag har enorma problem med att få in henne från hagen!

Ibland låter hon sig fångas direkt. Ibland går det bra med lite godis. Ibland måste jag ta in dom andra hästarna i stallet för att hon ska låta sig fångas. Hon låter sig alltid fångas när det är tråkigt väder som till exempel regn och blåst.

Jag tränar mycket natural horsemanship med henne, och det funkar jättebra. Hon är verkligen positiv och samarbetsvillig till allt! Jag varierar väldigt mycket vad jag gör med henne, ibland rider jag, ibland kör jag, ibland tränar jag markövningar och ibland leker jag helt enkelt bara med henne på olika sätt. Hon tycker allting är roligt och är väldigt framåt och positiv till allting vi gör. Därför kan jag inte riktigt förstå varför hon driver med mig.

När jag kommer in i hagen brukar hon låta mig komma fram ungefär 2 meter ifrån henne. Sen börjar hon gå iväg. Antingen galopperar hon runt mig eller så skrittar hon iväg, kommer jag ökar hon bara hastigheten. Jag har försökt allt. Tråka ut henne så att hon vill komma in i alla fall, försökt med godis, men ibland låter hon sig inte lockas av det. Göra henne intresserad och nyfiken av mig så att hon kommer självmant (det funkar tills hon förstår att jag tänker ta in henne).

När vi är på väg in i stallet brukar hon inte vilja gå in heller om det är på morgonen eller mitt på dagen, däremot går hon in självmant framåt kvällen då hon vet att hon ska få mat. Inne i stallet är det sällan några problem, men jag gissar att hon hellre vill vara ute än inne i stallet och bli ompysslad. Jag brukar göra vid henne utomhus då och då.

Det konstiga är att när hon väl är inne i stallet är det aldrig några problem, hon njuter som attan av att bli ompysslad och sånt.

Ibland när jag tar in henne från hagen (eller ska) är det som om hon bara jävlas med mig, spetsar öronen, ställer sig redo att springa iväg. Och när jag tar ett steg mot henne då flyger hon runt och galopperar runt hela hagen, det är en ganska stor hage.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra! Snälla hjäälp! Jag har verkligen tänkt på allt, och jag har tänkt! och försökt! verkligen försökt lista ut vad som kan få henne till att vilja gå in. Men jag kan verkligen inte. Ibland går hon in hur snällt som helst trots att det är hyperfint väder, ibland vägrar hon och då är det omöjligt att få in henne!

MVH maria
Tillbaka till Toppen Se marianorrman's Profil Sök efter andra inlägg av marianorrman
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 20 April 2009 kl 20:03 | IP Loggad Citera Eva

Hej Maria och välkommen!

 

Du säger att du tränar Natural Horsemanship med henne. Men med anledning av hur du beskriver problemet och vad du gör åt det så vill jag ha det till att du gör fel.

Natural Horsemanship är inte något du tränar i paddocken vissa tider eller bara gör vissa övningar. Det är ett förhållningssätt mot din häst i alla lägen. Alltså inte när du sk "tränar" utan jämt. Vid all hantering.

 

Denna situaton du beskriver får man alltid på en häst, någon gång. En del hästar gör det mera frekvent andra bara då och då. Jag tror din donna helt enkelt kör med dig.

 

När jag får en häst som inte vill komma i hagen så är det bara att bita ihop och inse att dagen kan bli lång, beväpna sig med en pinne eller ett ngt längre spö och grimman så klart.

Locka på hästen, be att den kommer. Nonchar hästen mig så går jag fram till den och driver iväg den. Obs inte jagar utan driver. Så när hästen stannat så går jag fram och driver igen, och igen, och igen, och igen.

 

Poängen är att den av naturen lata hästen inte skall få stanna och vila utan drivas vidare. Hästar är smarta och lata så efter ett tag vill inte hästen flytta på sig. Då kan man behöva vara lite brysk och gå på den med pinnen. Här gäller det att vara försiktig så man inte får en spark i ansiket eller dyl. (därav pinnen eller det längre spöet)

 

Efter ytterligare tid så tycker hästen verkligen inte att detta är roligt längre utan kommer vilja bli tagen. Den kommer att visa sin undergivenhet tydligt i synnerhet om du provar att inte gå ända fram till hästen utan stannar några meter ifrån och vänligt lockar på den "vi är vänner, kom nu, okej?". Så brukar hästen ta ett eller ett par tvekande steg mot en och då får man göra en bedömning om man tror att den kommer gå hela vägen eller om man får gå den lite till mötes.

 

Börja inte här att dra på grimman direkt utan klia lite och var kompis, sen sätter du på grimman.

Skulle hästen dra i detta läge så får du börja om från början. Därav mitt första uttalade att man skall beväpna sig med tid.....

 

När du fått tag på hästen så bjud på något gott i krubban, detta är inte Natural Horsemanship i de flestas ögon. Men ett knep som funkar väldigt bra.

Det du vill är att din häst skall förknippa med att bli hämtad i hagen som något roligt, trevligt och gott.

Krubbgott kan du köra med en ganska lång tid efter att det fungerar med hämtningen för att inte falla tillbaka i dåligt beteende.

 

Vad du än gör, inget godis i hagen.

 

Sitter problemet i att hästen inte vill få på sig grimman och skyggar för den så skulle jag göra som när jag tränar unghästar. Dvs ha en gimma som sitter på hela tiden och sen ha med en extra grimma som jag sätter på, leder i, tar av osv. Då kan man tjyvhålla lite i den grimma som sitter på tills hästen förstått att den inte dog av att få på en grimma.

När grimpåsättandet är befäst så kan man plocka bort extragrimman.

 

Kanske något matnyttigt för dig att fundera över

 

mvh Eva

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
marianorrman
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 19 April 2009
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 4
Skickat: 21 April 2009 kl 22:47 | IP Loggad Citera marianorrman

Jag skrev tränar för att jag menar att jag gör lekar som ska få henne att lita på mig som ledare o.s.v. Men självfallet hanterar jag henne i natural horsemanship i all hantering. Jag är väldigt mån om henne och vill aldrig att hon ska uppfatta något som obehagligt eller dåligt. Jag vill att hon ska tycka det är roligt och vilja samarbeta med mig och även finna det som något roligt.

Jag har redan klurat, funderat & tänkt, och även en form av denna version du berättar har jag testat, men jag ska testa den i detalj som du berättar.

Jag tröttnar ofta efter ett tag då hon har himmelskt bra kondition och nästan bara består av muskler så hon orkar hålla på länge. Hon är tävlingshäst i körning egentligen.





Tillbaka till Toppen Se marianorrman's Profil Sök efter andra inlägg av marianorrman
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 21 April 2009 kl 22:51 | IP Loggad Citera Eva

Okej, jag fattar att hon har ork att busa med dig då.

 

Men kan verkligen rekomendera att vara ihärdig. Det finns inte någon gång jag har gått bet än. Men en del hästar är ingen lek...

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
paxan
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 25 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 81
Skickat: 21 April 2009 kl 23:00 | IP Loggad Citera paxan

Hoj. Jag har samma metod som Eva. Men det gäller att du e snabb. När du märker att hon tänker dra, då måste du driva henne ifråndig. Du kan inte vänta på de, för då är det hon som har övertaget.Jag har fått göra detta med min ponny en heldelgånger, till slut står hon bara o tigger om att få stå still. Jag går även in i hagen o busar med dom mellan varven, jag driver dom med ett lätt hopkurande o axelvickningar. Sen gäller det att ha ett annat kroppsspråk när man kommer in i flocken för att klappa dom. Sen låter jag dom vara. Det innebär att dom aldrig vet om jag kommer in för att leka eller ta dom eller bara klappa dom. Du måste ha gott om tid. All hantering är träning.

 



__________________
pax
Tillbaka till Toppen Se paxan's Profil Sök efter andra inlägg av paxan
 
marianorrman
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 19 April 2009
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 4
Skickat: 22 April 2009 kl 20:46 | IP Loggad Citera marianorrman

Jo, jag är i hagen ofta bara för att kela och så med henne, speciellt på somrarna när det är fint väder kan jag mysa i timmar med henne. Då tycker hon i regel att det är okej, hon är så himla smart och otroligt lättlärd.

Jag brukar också försöka variera att om jag tar henne, att jag inte alltid går in i stallet utan till exempel tar med henne till ett annat bete där det finns gått om gräs att äta. På så sätt kan hon ju inte heller veta om jag tänker ta in henne i stallet eller gå någonstans med henne. Hon uppskattar när man gör lekar och sådant.

Jo, tid har jag. Men tålamodet får jag nog jobba lite extra på.
Jag får in henne när jag verkligen envisas med att inte ge upp. Däremot är det ingen annan som kan få in henne, så jag kan nog inte ha gjort riktigt helt fel. Om andra försöker få in henne så vägrar hon komma in. Jag får in henne om jag är tillräckligt envis och inte slutar ge upp, dom får inte in henne alls.

Men tack så jättemycket för tipsen, jag ska testa igen, ha tålamod och verkligen träna. Träning ger ju färdighet!

Tillbaka till Toppen Se marianorrman's Profil Sök efter andra inlägg av marianorrman
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 23 April 2009 kl 07:21 | IP Loggad Citera horselife

Jag förstår att det här känns jobbigt. Man vill ju så gärna att ens häst ska tycka om att vara tillsammans med en, arbeta för en etc.

MEN min erfarenhet är att om nåt ska kännas positivt så måste man åxå ha känt av det negativa. Jag kan tyvärr inte tro på att det funkar att bara använder positiv förstärkning. 
Du skriver så här:
Jag är väldigt mån om henne och vill aldrig att hon ska uppfatta något som obehagligt eller dåligt. Jag vill att hon ska tycka det är roligt och vilja samarbeta med mig och även finna det som något roligt.

För att hästen (eller hunden, eller människan...) ska bli intresserad av att göra det rätta och lätta måste den åxå ha fått uppleva hur det blir när den gör det felaktiga. Så som jag tänker måste en häst få uppleva hur obekvämt det kan bli att inte lyssna på ledaren. Därmed säger jag inte att det ska göra fysiskt ont på något sätt.
Och det som är så bra är att om du tränar på ett äkta ledarskap så att hästen har uppmärksamheten på dig och mån om att vara dig till lags itex. när du ledare, flyttar etc så kommer den också att bli lättare att fånga.  Man behöver inte alltid jobba på just det som är problemet alltså.... Lycka till!!!!

Och som de andra säger - tålamod är en dygd! Fast å andra sidan - ledarhästen har inget tålamod om en ranglägre bär sig dumt åt.... 



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
busan
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 09 Februari 2006
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 43
Skickat: 12 Maj 2009 kl 07:47 | IP Loggad Citera busan

jag har också gjort som Eva, när jag hade en svårfångad häst!

den metoden funkade på henne som kunde vara lite dominant.

Något som är väldigt viktigt som man väldigt ofta glömmer!
Det är KROPPSSPRÅKET.
är man avslappnad, eller irriterad?


__________________
En man kan leda en häst till vattenhon, men tjugo man kan inte tvinga den att dricka
Tillbaka till Toppen Se busan's Profil Sök efter andra inlägg av busan
 
Goldie
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 22 Juni 2009
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 2
Skickat: 23 Juni 2009 kl 19:32 | IP Loggad Citera Goldie

Hej

jag säger bara ston, min tjej var också så. hon va tränad massa i neturel horsemanchip innan hon kom till mej.

Jag testade allt möjligt. Men hon var så glupsk så jag tog alltid med mej en morot in. För att slippa trilskas med henne. Hmm jag tror också bara på posetivt med sin häst. Men hotar den eller vägrar så säger jag i från ordentligt. Men speciellt ston kan man få hålla på länge innan man verkligen bestämmer över de. (specillt om de haft det trasligt) eller över listar de. Som du säger så har du provat allt möjligt. Kan bara vara så att hon minns något hemskt från något som hänt innan som hon bär med sej.

Vad händer om du bara står och kelar med de andra hästarna? Ger de godis. Och skiter totalt i henne. Leker med de andra hästarna. När hon bryr sej om dej så skit i henne gå i från henne. Låt henne få be om din uppmärksamhet.
Älskar hon att få komma ut och rida mm, så borde hon bli svartsjuk. Skiter hon i dej första dagen så gör om det dagen efter. Kan nästan lova att hon har uppsikt på dej även om hon betar mm. Är du hennes matte så är du hennes.

Man får bara lista och lista och en dag så kommer du på det, så här ska jag göra.

Många kör bara med negativ träning och aldrig posetivt och massa krav. har tagit på mej en del sånna hästar som haft det så. Jag säger berömm och inte alltid krav. ut och ha kul med din häst. Man ska alltid mer berömma än klaga. Gör den minsta rätt så berömm. Det är det viktigaste! Sen har man en häst som det räcker att harkla sej så skärper den sej och gör allt för dej. Men man får se skillnad på trotts och rätt. En häst som testar hela tiden ska man ta tag i. Med min förra räckte det att hon inte fick beta när hon själv ville så var jag sen flock ledare. Efter 3 månaders trilskande.

Tror hon fått en rolig idè helt enkelt. Hon vill säkert vara med dej, men det kan vara så att hon inte vill gå i från sin andra flock ändå. Hon kanske är flock ledare och tycker att hon äventyrar flockens säkerhet om hon går i från den. Det är deras natur att tänka så. Det är inte lätt att komma på vad du ska göra om du provat det mesta.

Tillbaka till Toppen Se Goldie's Profil Sök efter andra inlägg av Goldie
 
marianorrman
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 19 April 2009
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 4
Skickat: 23 Juni 2009 kl 23:09 | IP Loggad Citera marianorrman

Precis. Jag tycker det är viktigt med positiva signaler och beröm. Hästar kan ju inte tänka direkt att "nu ska jag jävlas för igår". Dom har anledningar till varför dom gör som dom gör.

Felicia trilskas för övrigt inte längre nu. Jag vet faktiskt inte riktigt vad anledningen var. För hon slutade nästan trilskas helt när hon fick gå ute hela dagarna. Men hon trilskas fortfarande med sin riktiga ägare.

Till mig kommer hon dock travande så fort hon ser mig. Hon får alltid beröm när hon kommer.

Jag är alltid avslappnad när jag är med henne och hon går alltid avslappnat, med sänkt huvud och håller sig på det avstånd hon bör.

Så det funkar bra nu. Tack allihop!
Tillbaka till Toppen Se marianorrman's Profil Sök efter andra inlägg av marianorrman
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3281 sekunder.