Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Avel
 Westernridning Diskussionsforum : Avel
Rubrik Ämne: Det där med Appendix... Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
bewildered
Moderator Group
Moderator Group


Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Canada
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 167
Skickat: 26 November 2008 kl 20:12 | IP Loggad Citera bewildered

Apråpå det där med appendix quarters - jag vet att en av uppfödarna här har blivit, utav spekulant, bemött med "Det är väl Riktiga quartrar? och inga appendix? För det vill jag Verkligen inte ha!"

 

http://www.theperfectoutcross.com/

(Visst är han Tokigt tjusig?)

Beats me varför folk tycker illa om appendix. Jag är då förbaskat stolt över min egen lilla dam.. den saken är då säker. 

 

((F.ö. så känner jag till en Redigt toksnygg liten appendix till...  till er uppfödare!!""



__________________
You can check steers in a dressagesaddle... you can jump in a westernsaddle - saddles don't make the horse.
Tillbaka till Toppen Se bewildered's Profil Sök efter andra inlägg av bewildered
 
wrangler
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 23 Mars 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 100
Skickat: 26 November 2008 kl 20:49 | IP Loggad Citera wrangler

De Renzo är en otroligt fin häst. Och jag gillar appendixar,om det är RÄTT sort.

 

Vad jag inte gillar är när det korsas hit och dit med fullblod bara för att det blir renrasigt. Jag anser att man bör vara lika selektiv med fullbloden i quarteraveln som med quarterindividerna! Många fullblod platsar INTE i quarteraveln (precis sommånga quarter inte borde gå i avel heller). Det dåliga ryktet kommer nog av många sådana crossar tyvärr...

 

Man ska också skilja på de olika typerna av fullblod. Här i Sverige har vi en hel del mindre fullblod med småbiffiga rumpor. Detta betyder inte att de för den sakens skull är lämpliga att korsa in i quarterrasen, i min mening. Jag (och detta är min åsikt) anser att det finns vissa typer av fullblod somärlämpliga, tex den som De Renzo är en produkt av och somär av samma skrot och korn som tex Impressive och dennes fullblodshärstamning. Perfekt i den typen av avel! Har dock aldrig sett ett sådant fullblod i Sverige...

En annan typ är hunterhästen. Hög,långlinjerad typ med svepande härliga gångarter. Har fakriskt inte sett något sådant fullblod här heller, omän appedixar som tex Chevvys Only och Blazing Shorts som då är intagna för sitt syfte.

 

Visst är uttalandet din uppfödarkompis blev utsatt för rent urbota korkat. Framför appendixar! Men, för den delen inte fram för avel på varenda fullblod.... Om du förstår vad jag menar.

 

Kommentaren är bara ett bevis på hur dålig kunskap det finns omquarteraveln. Precis somen del tycker att man måste ha en appendix för att rida hunter. En häst kan vara appendix ena året och quarter nästa. Alla quartrar har en viss del fullblods-blod.Fram för mer kunskap om avel helt enkelt!



__________________
Cool Quarter Horses www.coolqh.com
Tillbaka till Toppen Se wrangler's Profil Sök efter andra inlägg av wrangler Besök wrangler's Hemsida
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 30 November 2008 kl 18:01 | IP Loggad Citera Eva

Jag är böjd att hålla med Wranglan vad gäller att korsa in fullblod hursomhelst.

Som i Paintaveln där man utan problem korsar en Paint med Fullblod som sedan blir renrasigt. Och den 50% avkomman kan man sedan i sin tur sätta rent Fullblod på så har man bara 25% av ursprungsrasen kvar, osv. Bara för att tjäna pengar och inte med något eg avelsmål.

Fullblod är mycket fina hästar i sig själva men det betyder inte att alla är lämpliga i Quarterhästaveln. Jag tycker att det är bra att en Appendix kan tävla sig ur Appendixregistret. Då vet man att produkten tillför något.

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 30 November 2008 kl 18:05 | IP Loggad Citera Eva

Sen skall jag villigt erkänna att jag träffat hästar som varit sååå mycket Quarter (och duktiga på tävlingsbanan) men reggade Appendix, utan att ens ha en aaaning om det förräns långt efteråt.
Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
wrangler
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 23 Mars 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 100
Skickat: 30 November 2008 kl 20:49 | IP Loggad Citera wrangler

Fast jag känner att jag måste förtydliga....

 

Jag är för fullblod i quarteraveln. För mig klingar inte appendix dåligt i örat. Bara det är RÄTT typ och tanke bakom! (samma gäller paint)

 

Jag måste erkänna att jag gillar huntertypen av quarter till exempel, om dom är i sitt rätta element och i dom är det ofta 75% rent fullblod...



__________________
Cool Quarter Horses www.coolqh.com
Tillbaka till Toppen Se wrangler's Profil Sök efter andra inlägg av wrangler Besök wrangler's Hemsida
 
pluring
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 17 Mars 2009
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 18
Skickat: 18 Mars 2009 kl 21:53 | IP Loggad Citera pluring

Ja kära nån. Mycket sitter i huvudet på den som beskådar o inte i objektet

__________________
next day is onely a day a way.
Tillbaka till Toppen Se pluring's Profil Sök efter andra inlägg av pluring
 
wrangler
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 23 Mars 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 100
Skickat: 18 Mars 2009 kl 22:41 | IP Loggad Citera wrangler

Vad menar du med det pluring?

 

 



__________________
Cool Quarter Horses www.coolqh.com
Tillbaka till Toppen Se wrangler's Profil Sök efter andra inlägg av wrangler Besök wrangler's Hemsida
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3281 sekunder.