Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Allmänt / Träning
 Westernridning Diskussionsforum : Allmänt / Träning
Rubrik Ämne: Hur få hästen att sänka sig??? Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 21 September 2008 kl 14:22 | IP Loggad Citera Eva

Vad som verkligen gläder mig på de där bilderna är att du sitter rakt på hästen och inte lutar dig inåt (viker dig i livet) som så många verkar göra.

Sen undrar jag vad poängen med bonkandet är? Alltså jag har sett att det är ett jävla bonkande på folk. I synnerhet när man anses vara framgångsrik eller håller på med reining.

Vad vill man ha med bonkandet eg? Alltså Ärligt, jag skulle verkligen vilja få hjälp med att förstå.

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
lewellyn
Senior Member
Senior Member


Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 166
Skickat: 25 September 2008 kl 16:35 | IP Loggad Citera lewellyn

jag gissar att man med bonkandet vill ha fram vad man menar till hästen som inte uppfattar/förstår/bryr sig - helt enkelt inte svarar som man vill på - vikhjälper eller ens en lättare skänkelhjälp.

ryttaren blir frustrerad/irriterad på hästen och menar att förstärka hjälperna, medan felet oftast ligger i att hästen inte förstår eftersom den fått motstridiga signaler - till exempel genom att ryttaren viker sig i sidan och med viktförflyttningen säger "gå till vänster" medan hon/han med skänklar och tyglar säger gå framåt...

sååå många missförstånd mellan häst och ryttare skulle verkligen kunna avhjälpas genom att rida för instruktör ibland, i ridhus med speglar, filma sig själv eller bara ha en vän som står på marken och tittar på en när man rider sin häst. Dessutom är det många som gör det krångligare än det behöver vara har jag upptäckt... andas, slappna av, planera din väg framåt och bara rid istället för att tänka efter brukar vara mitt stående första tips till de som rider för mig som instruktör/tränare så tar man detaljerna allt eftersom och sätter ihop det till en fungerande helhet.



Redigerad av lewellyn den 25 September 2008 kl 16:36
Tillbaka till Toppen Se lewellyn's Profil Sök efter andra inlägg av lewellyn Besök lewellyn's Hemsida
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 05 Oktober 2008 kl 12:33 | IP Loggad Citera Eva

Allt detta med missförstånden och dubblabudskap fattar jag precis hur du tänker.

 

Men det som står i första menigen begriper jag inte alls faktiskt. Hur skall hästen fatta bättre för att man bonkar på den?

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
lewellyn
Senior Member
Senior Member


Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 166
Skickat: 09 Oktober 2008 kl 22:49 | IP Loggad Citera lewellyn

Eva skrev:

Allt detta med missförstånden och dubblabudskap fattar jag precis hur du tänker.

 

Men det som står i första menigen begriper jag inte alls faktiskt. Hur skall hästen fatta bättre för att man bonkar på den?



det kan den omöjligen göra... men det är nog ändå vad ryttaren vill ha fram... lite som att prata ännu hägre till någon som inte förstår vad det är man säger...
Tillbaka till Toppen Se lewellyn's Profil Sök efter andra inlägg av lewellyn Besök lewellyn's Hemsida
 
Goldie
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 22 Juni 2009
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 2
Skickat: 23 Juni 2009 kl 20:26 | IP Loggad Citera Goldie

Har själv tagit del i två hästar med sånna problem..

Lång tygel och backar för att stärka ryggen. Sen ta lite i tygeln, inte mycket och efter ett tag brukar det komma av sej själv. Nu är jag en engelskridnande tjej fast på ett helt annat sätt. Rider inte som i engelsk ridning utan mer att de ska samla sej utan att man ska behöva dra i de och att de ska samla sej naturligt och då funkar inte att bonka för mej.

Jag vill att hästen ska komma naturligt i sin samling och göra det av helt fri vilja och för att den vill det.

Min grund för en bra form är lösa tyglar och mycket backar för grund muskler och tålamod. Vill man senare ha en högre samling så är det att jobba mer i samlingen för att stärka ryggen. en häst ska aldrig tänka uppåt och ofta börjar den med det pga av dåliga muskler i ryggen så den inte kan bära sej rätt. 
Eller att de blir för pressade med för stora krav och för lite berömm. Eller att den tröttnar på allt i hopa.
Eller för lite uppvärmning och här kommer skritt utan samling in. Ta försiktigt och börja om, Mjukgörande rörelse. En häst som inte är uppvärmd ska inte jobba i någon typ av samling. Sen är avskrittning från marken perfekt att gå de sista 10 minutrana hem, så hästen får gå med sänkt huvud om den vill och stretcha ryggen.
Bygga muskler gör man bäst att inte rida varje dag (det tar 48 timmar för muskler att bildas!) Varannan dag i början och i bland 2 dagars vila. Rida 2 dagar i rad och växla. Men jag hade backat i stället för att bonka på. Sen är det en sak om du menar att du har för lite drivning i dej själv, sittsen och skänklarna att det är det du menar med att bonka på?

Tillbaka till Toppen Se Goldie's Profil Sök efter andra inlägg av Goldie
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 30 Juni 2009 kl 08:15 | IP Loggad Citera horselife

 Kanonbra!!!!

"lite som att prata ännu hägre till någon som inte förstår vad det är man säger..."



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

<< Föregående Sida av 3
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3555 sekunder.