Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Allmänt / Träning
 Westernridning Diskussionsforum : Allmänt / Träning
Rubrik Ämne: Rodeo kul eller plågeri? Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Omröstningsfråga: Anser du att rodeo är djurplågeri
Rösta Omröstningsval Röster Omröstningsstatistik
27 [72,97%]
10 [27,03%]
0 [0,00%]

Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 09 April 2007 kl 13:05 | IP Loggad Citera robert

Det kommer att hållas en rodeoshow i köpenhamn i sommar. Rodeo är (rätta mig om jag har fel) en tävling med amerikansk förlaga där klassiska tidsgrenar visas. Grenar som roping, barrelrace, polebending osv. Det mest kända insl*get är dock ridning på bockande hästar, tjurar samt tjurbrottning.

Myterna kring denna tävlingsform är många. Rykten som ger vitt skilda svar på samma fråga. En del påstår att man drar ett rep runt hästens testiklar för att den ska bocka (låter osannolikt eftersom hästarna ofta är dyra avelsdjur samt att även ston tävlar...) till att det är ett hästparadis.

I sverige är det inte tillåtet att kasta lasso på levande djur, därav används en dummy, s.k. dummy roping osv.

Av anledning till att en rodeo sätts upp i köpenhamn så har nu ett antal djurrättsaktivister samlats för att stoppa företeelsen med påståendet att det skulle vara djurplågeri.

Jag vet för lite om företeelsen för att kunna ha en klar uppfattning.

Vad tycker DU? Och hur argumenterar du? Skriv här!

 

 

 



__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 
Makkara
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 20 November 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 48
Skickat: 10 April 2007 kl 09:27 | IP Loggad Citera Makkara

 

 Frågan är väll vad som räknas som djurplågeri,det finns nog många företelser som är djurplågeri men inte räknas eftersom det är så allmänt förekommande och är av gammal hävd.Men det är lättare att angripa ett nytt fenomen som rodeo.Det ansågs av sommliga i westernridningens barndom att det var djurlågeri,förmodligen pga av att det var okänt fenomen och dålig kunnskap.Det är kunnskap som man bör bilda sig en uppfattning om,inte tyckande eller tro.

                             Körven



__________________
Man skall alltid tala sanning, även om man blir tvungen att ljuga.
Tillbaka till Toppen Se Makkara's Profil Sök efter andra inlägg av Makkara
 
Loppan_Me
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 18 December 2005
Land: Hungary
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 104
Skickat: 10 April 2007 kl 18:33 | IP Loggad Citera Loppan_Me

Remmen som sätts på hästen gör ont på den, och det är iaf enligt mig inte något som bör vara lagligt och samma sak när det gäller tjurarna, det är onödigt lidande för djuren bara för att människan ska få roa sig. Tycker heldre dom ska ta en sån där mekansik tjur å guppa runt på

__________________
Vad vore livet om man inte kunde hoppas?
Tillbaka till Toppen Se Loppan_Me's Profil Sök efter andra inlägg av Loppan_Me
 
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 11 April 2007 kl 09:02 | IP Loggad Citera robert

Kom igen nu! Var är alla med åsikter?

__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 
lkhorses
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 13 April 2007
Land: Denmark
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1
Skickat: 13 April 2007 kl 07:54 | IP Loggad Citera lkhorses

Som jeg forstår det, så er det ikke muligt at lave et generelt forbud mod rodeo i Danmark, da der ikke har været rodeo i Danmark før og da arrangøren hele tiden forsikrer, at rodeoet kan afholdes inden for den danske dyreværns lovs rammer.

Ansvaret for, at dyreværnsloven bliver overholdt, er helt overladt til arrangøren og deltagerne i showet.

Der bliver nævnt, at hvis dyrene er trænede til at bukke, så skal de træningsmetoder også skal overholde den danske dyreværnslov. Jeg kan bare ikke se, hvordan dette skulle være muligt at overholde den danske dyreværnslov.

Grundtanken i rodeo er jo, at dyrene skal kæmpe for ikke at blive redet og rytterne skal tvinge dem til dette. Allerede der, strider det, efter min mening imod § 1 og dermed også imod § 17.Jeg kan slet ikke forstå, at nogen er i tvivl om, at det er dyremishandling.
Angående wild horse race, så forstår jeg ikke, hvordan man kan se bort fra alle gængse træningsprincipper, alle studier, alle videnskabelige undersøgelser vedrørende hestens adfærd og indlæring.

Man bare søge på Internettet efter rodeo, så dukker der snesevis af videoer frem omhandlende rodeo.

Hvis man ikke ud fra de videoer kan se, at dyrene både bliver skræmt og skadet, så må jeg se noget, andre ikke kan se.
Det er ikke bare de forholdsvis få sekunder dyrene er i arenaen, der er mishandling. Det er den generelle håndtering af disse dyr, der er under al kritik.
Visse af videoerne viser folkenes håndtering af dyrene i shuten og der er lige så forfærdeligt, som det der foregår i arenaen.

Hvis du på nogen måde er i tvivl om, at rodeo er dyremishandling, kan du læse denne undersøgelse foretaget af tyske eksperter, der har fulgt rodeo i Tyskland i 2 år..
www.tierschutz-tvt.de/rodeoengl.pdf

Det er dybt bedrøveligt, at der skal ekspertudsagn til, for at bevise, hvad man med sine egne øjne selv kan se på frit tilgængelige videos på Internettet. Jeg undrer mig over, at der, i disse tider, hvor der tales så meget om horsemanship og hestevelfærd, er nogen der med god samvittighed kan få sig selv til at støtte det rodeo, der kommer til København.

Jeg satte mig for, at finde ud af, hvordan træningen af rodeo dyr foregår. Jeg troede, at det ville blive svært, men viste sig at være så let som ingenting. De forskellige livestock contractors har masser af videos fra træningen af de unge dyr. De er ligefrem stolte af at vise dem frem. Ved første øjekast ser det ganske fornuftigt ud. Dyrene får en flank-strap og en bucking dummy på ryggen, der så, når de har bukket et stykke tid, falder af. Det harmonerer jo ganske godt med gængse træningsmetoder.

Noget blev ved med at genere mig ved dyrenes adfærd, når de bukker.

Dyrenes reaktioner, når de bukker, er så ekstreme, at det virker helt grotesk. De smider deres kroppe rundt på en fuldstændig uhæmmet måde, der næsten trodser deres fysiske formåen, uden hensyntagen til risikoen for at komme til skade. De eneste gange, jeg ellers har set det, er når en hest er fuldstændig paniksl*gen, skræmt fra vid og sans eller har voldsomme smerter, som ved kolik f.eks.
Det er tydeligt på mange af videoerne, at dyrene får stød fra en hot-shot, når lågen bliver åbnet, hvilket selvfølgelig får dem til at reagere voldsomt, men det forklarer ikke, hvorfor dyrene så desperat fortsætter med at bukke, indtil dummyen er faldet af. Så lagde jeg mærke til, at på dummyen sidder der en antenne. Det er noget så praktisk som, en fjernbetjent udløser at gjorden.

Men -

Den grusomme sandhed er, at dyrene bliver trænet ved hjælp af stød på 5000V!

Der skal ikke megen kendskab til dyrs adfærd og indlæring, for at forstå, at så lærer tyren eller hesten, efter at have været udsat for dette et par gange lynhurtigt, hvad de risikerer, når de påmonteres flankstrap og dummy. Så er bare det at få en flankstrap på, mere end nok til at de bliver desperate for at slippe for de stød, de har lært, plejer at kommer efterfølgende. Det forklarer også, hvorfor nogle af dyrene allerede i chuten begynder at kæmpe desperat for at komme væk.

Se på disse videos og vurder det selv.

Jeg måtte se dem flere gange, for det er især de første sekunder, man skal kigge rigtigt godt efter.

Læg først mærke, hvor LIDT denne tyr bukker, hvor den kun har en flank-rope på.
http://www.johnsonrodeolivestockllc.com/files/BC229_112405s. wmv

Her ser man tydeligt, at der benyttes Hot Shot.
http://www.donbrownbuckingbulls.com/AR01buck.wmv

Denne lille tyr skal for første gang "trænes" i chuten.
Læg mærke til, at når lågen går op, så står den bare og ser lidt forvirret ud, trods det, at den er monteret med både flank-strap og dummy. Den går så ud af chuten, opmærksom og vågen, men ikke skræmt. Læg mærke til, DEN BUKKER IKKE!

Lige med et reagerer den voldsomt. Den går pludselig i knæ, hvorefter den kaster sig panisk omkring.
http://www.donbrownbuckingbulls.com/sjr251june06.wmv
  
Denne tyrekalv skal også prøve chuten for første gang og er også monteret med flank-strap og dummy.
Læg mærke til, at den står ganske roligt, da lågen bliver åbnet.
Det er først, da to mænd rækker ned til den, den ene med en hot-shot og den anden rører ved dummyen, at den reagerer voldsomt.
http://www.bsrodeobulls.com/150v.wmv

Og hestene bliver udsat for det samme. Disse heste er kun 2 år gamle.
Læg mærke til, at på trods af at lyskeremmen sparkes af, bukker hestene stadig med uformindsket styrke.
 
 
 

 
Og her står det sort på hvidt:
 

Title:

Apparatus and method for animal testing and training

Document Type and Number:

United States Patent 6352053

Link to this page:

http://www.freepatentsonline.com/6352053.html

Abstract:

The present invention uses a pack saddle designed to simulate the weight and feel of an actual rider for testing the animal's propensity to buck. While the animal's movement is restricted, the simulated rider pack saddle is placed over the back of the animal and cinched in place with a strap that is remotely releasable. After attaching the apparatus, the animal is released and observed to determine its natural propensity to buck. After a sufficient observation period, the cinch strap is remotely released, allowing the simulated rider pack saddle to fall or be thrown off the animal. The simulated rider pack saddle can also be released as a reward after the animal performs a particularly desired bucking action. In another exemplary embodiment, the simulated rider pack saddle is further equipped with a remotely activated stimulus, such as but not limited to an electric shock device, which can train the animal to perform bucking actions or increase the animal's propensity to buck. In another exemplary embodiment, the invention includes a backup timer that automatically releases the test saddle after a predetermined test period expires. The device includes a depressible activator that initiates the timer. The timer activates a release mechanism on the saddle latch upon the expiration of the predetermined time period.
 
Hilsen Lkhorses
Tillbaka till Toppen Se lkhorses's Profil Sök efter andra inlägg av lkhorses Besök lkhorses's Hemsida
 
vaquero
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Januari 2006
Land: Mexico
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 145
Skickat: 15 April 2007 kl 13:11 | IP Loggad Citera vaquero

Loppan_Me skrev:
Remmen som sätts på hästen gör ont på den, och det är iaf enligt mig inte något som bör vara lagligt och samma sak när det gäller tjurarna, det är onödigt lidande för djuren bara för att människan ska få roa sig. Tycker heldre dom ska ta en sån där mekansik tjur å guppa runt på

Hur kan du påstå att remmen gör ont? Troligtvis har du inte den blekaste susning om rodeo, kanske inte ens sett det på film, men trots det bildat dej en bergfast uppfattning om att det är djurplågeri.  Skulle tro att en häst som tvingas gå med huvudet mellan frambenen på en volt och tillbringa storparten av sin tid på en ridplan plågas mer, kanske inte fysiskt , men psykiskt.

En rodeoritt är troligen mer plågsam för ryttaren n för hästen!

Tillbaka till Toppen Se vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av vaquero
 
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 17 April 2007 kl 13:14 | IP Loggad Citera robert

Ingen vacker film det hänvisas till. Man kan nog säga att det finns gott fog för att det är förbjudet med roping på levande djur i sverige.

Enligt vad som berättats för mig så finns det även ett visst (stort?) förakt mellan yrkescowboys och tävlingsfolk i det att yrkesfolket ser tävling som trams. Men huruvida detta skulle vara sant finns bara ett sätt att ta reda på: fråga nån som vet.

Om filmen visar extrema urklipp eller inte kan jag inte heller bedöma då jag aldrig varit på en rodeo.

Hur som helst är det bra att debatten väcks.

 



__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 
vaquero
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Januari 2006
Land: Mexico
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 145
Skickat: 17 April 2007 kl 14:30 | IP Loggad Citera vaquero

"Enligt vad som berättats för mig så finns det även ett visst (stort?) förakt mellan yrkescowboys och tävlingsfolk i det att yrkesfolket ser tävling som trams."

Det blir väl så när det blir en fråga om sport o tidtagning. Ranchhantering av boskap går ju inte till som på en ropingarena. Har även en aning om att det är så även inom tävlingsformen westernridning. En känd ranchcowboy  sa: " the rulebook is written by some Yihaa, born on the wrong side of the Mississippi ! och en häst som går med näsan i marken ( i rätt form?) kallar dom för "peanut pushers".  Ett annat ranchcitat: "We have no use for them peanut pushing arena horses on the range"

 

Tillbaka till Toppen Se vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av vaquero
 
åke.
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Augusti 2008
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 158
Skickat: 16 Augusti 2008 kl 19:46 | IP Loggad Citera åke.

Gör remmen ont? Varför bockar hästen? Varför slutar den när ryttaren är av?

 

Hur många % kvinnliga finns det i sporten?



__________________
Skjut inte upp något till morgondagen, du kan göra det i övermorgon.
Tillbaka till Toppen Se åke.'s Profil Sök efter andra inlägg av åke. Besök åke.'s Hemsida
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3438 sekunder.