Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Natural Horsemanship
 Westernridning Diskussionsforum : Natural Horsemanship
Rubrik Ämne: Nh filosofi. Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Beccaus
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 23 Juli 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Skickat: 17 December 2006 kl 12:49 | IP Loggad Citera Beccaus

Precis, det är så det ska vara
Man kommer ju att lära sig saker så länge man lever så, vem vet till slut så kanske alla är som Einstein (Stavning?)

Tillbaka till Toppen Se Beccaus's Profil Sök efter andra inlägg av Beccaus Besök Beccaus's Hemsida

Makkara
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 20 November 2006
Skickat: 17 December 2006 kl 13:41 | IP Loggad Citera Makkara

Hej hopp va kul nu börjar det likna något.

För 25- 30 år sedan fanns det ingen kompost,då var det slaskhög,där landade det mesta allt från avlivade katter till misslyckade bakverk och ratade maträtter,til lika trädgårdsavfall.Samma sak är det med ledarskap,dominans över hästen,och allt sådant skit,det var ingen som hört talas om,än mindre praktiserat det.Märkligt nog så var hästarna betydligt mer stabila i sitt psyke och utan problem.Hästgubbarna hade vanligtvis lärt sig i det militära hur dom skulle hantera en häst,ridlärarna var också militärer,civila ryttarföreningar hette det och var sponsrade av försvaret.Jag var i USA i början på 70 talet,den hästhanteringen inponerade inte på mig,det var djurplågeri av värsta sort,knyt fast den i par dagar utan mat och vatten så lugnar dom sig,eller surra upp frambenet,bråkar den så stupar den tex.Därför tycker jag att det är mycket märkligt att det kommer folk därifrån och lär ut hästhantering.Visst det går att ändra på sitt betende men att det skulle få en sån genomsl*gskraft på 30 år  .........det måste ha överträffat Maos kulturrvolution.........tyvärr så är atitydförändringar något som tar lång tid att genomföra.Jag var på en clinick i Stockholm får några år sedan och såg en av dom berömda gubbarna han har visst ett eget träningsprogram med tillhörande grimmskaft.........vilken jädrans fjant........men han avgudas av många.

Nej nu skall jag ut till hästarna och göra mig tuff.

Körven

Loppan_Me
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 18 December 2005
Land: Hungary
Skickat: 17 December 2006 kl 13:55 | IP Loggad Citera Loppan_Me

Ja egentligen, förr så behandlades hästarna ganska illa ( tycker vi i dagens samhälle)

Men endå så är det från USA folk kommer och lär upp oss.

Rätt komikst faktist

Makkara
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 20 November 2006
Skickat: 17 December 2006 kl 18:59 | IP Loggad Citera Makkara

Luxx skrev:
[QUOTE=Makkara]

Javisst är det så att hästen inte ser människan som ett hotande rovdjur,eller känner på lukten vad man äter.Det där är ytterligare en sådan där idioti som lärs ut till okunniga som tror på allt vad dom nyssl lärt av någon expert.Faktum med så kan hästar äta kött,det finns exempel på att hästar levt på hästkött och halmtak.Jag har själv haft en häst som gillade korv med bröd..........men utan senap.Att visa hästen tänder skall visst vara en agresiv handling enligt sommliga,jag har prövat många gånger men inte fått någon reaktion över huvud taget.Därimot så provade jag med en hund som var dominant,där blev det reaktion vill jag lova.

Att mata en häst med kött är inte speciellt "hästvänligt" och någon som bryr sig om sin häst skulle inte göra det då hästens mage inte har de enzymer som behövs för att bryta ner kött.

vartirfrån har du hört att hästar har överlevt på kött? KÄLLA TACK!

Det är sannt att det inte är hästvänligt att mata hästar med kött,men det är ju inte så längesedan man gjorde det.Sverge förbjöd denna hantering någon gång på 80 talet,vet inte om det är totalförbud i hela EU men Galna kosjukan gjorde att det blev förbud i många länder.Att hästpellets innehöll djurproteiner är ju ingen hemlighet,detta var en lukerativ marknad för fodertillverkare,först så fick ägaren betala för att bli av med kadavret,sedan fick han köpa tillbaka det i form av pellets.Men det jag tänkte på när jag skrev om hästar som åt hästkött var under omständigheter som inte är värdigt något levande,det handlade om första världskriget.Det var någon gång på 1918-1919 talet under en reträtt från Ukraina till Ostpreusen som det preussiska kryssiärregementet Graf Wrangelgjorde denna bravad,mitt i vintern i ett krigshärjat land där det inte fanns så mycket att äta mer än halmtak och hästkött.Att dom tillryggalade en sträcka på 1400 km på 75 dagar,detta under så gott som dagliga strider.

Körven

Redigerad av Makkara den 17 December 2006 kl 19:00

robert
Admin Group
Admin Group
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Skickat: 05 Januari 2007 kl 12:47 | IP Loggad Citera robert

Nån som noterat likheterna mellan klassisk "nh" och supernannyn joe frost?

jillan91
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Skickat: 05 Januari 2007 kl 13:31 | IP Loggad Citera jillan91

Faktiskt inte, men JoJo är ju stentuff!

Loppan_Me
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 18 December 2005
Land: Hungary
Skickat: 05 Januari 2007 kl 13:42 | IP Loggad Citera Loppan_Me

Herregud

ja skulle aldrig villja ha en nanny!

robert
Admin Group
Admin Group
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Skickat: 08 Januari 2007 kl 14:22 | IP Loggad Citera robert

jillan91: inte? Hon hade kunnat byta bransch och börja utbilda hästar över en natt säger jag :) Om det är lika enkelt för en hästtränare att bli nanny låter jag dock vara osakt hehe

Det intressanta är väl att när jag skriver att hon skulle kunna träna hästar bara så där så kommer ni säkert opponera er med motivet att det tar åååår att lära sig häst och göra det rätt. Men ingen tänker kanske på att det samma borde gälla även barn.

Oldtimer
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 01 December 2003
Skickat: 08 Januari 2007 kl 21:11 | IP Loggad Citera Oldtimer

Det Supernannyn visat oss på TV är gammal förnuftig valpfostran så det skulle funka kanon på hundar också! Nån oförsiktig tillade: "hundar , beväringar o kvinnfolk"

MizzFail
Newbie
Newbie

Registrerade sig: 18 Oktober 2008
Skickat: 18 Oktober 2008 kl 22:06 | IP Loggad Citera MizzFail

Jag har precis börjat med Nh med mina hästar, har en shettishingst på 1½ år och en minishettishingst på 1 år och 3 månader samt en f.d travare på 21 år. Jag har läst en hel del från Monty Roberts, och en del andra böcker, sett en massa filmer men också pratat med tränare, samt suttit "bort" många timmar i hagen för att iaktta hästarna, och därmed även skaffat mig en egen bild av hästar  Nu har jag bara varit hästägare i ett år, men innan dess så gick jag på ridskola och ponnytravskola. Men gillar principerna med NH träningen, man får mer tillbaks av den sortens träning än vad man får om man håller sin häst som många gör, nämligen tycker "plutten, inte göra så!". Jag ger mer beröm än vad jag säger att dom gör fel, jag har märkt att det fungerar dubbelt jämfört med om man säger till felen.
Jag är bara 13 år, men jag förstår hästar på ett bra sätt, är det många som säger   Men jag har ju också lagt ner nästan varje dag i 8 år på hästar, så jag har ju lärt mig en del genom åren, hihi

<< Föregående Sida av 4 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum