Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Hästvård
 Westernridning Diskussionsforum : Hästvård
Rubrik Ämne: Juverinflammation!! Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Luxx
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 15 Oktober 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 76
Skickat: 15 Oktober 2006 kl 07:30 | IP Loggad Citera Luxx

min häst får juverinflamation om och om igen. ibland blir hon bara svullen men nu har det börjat göra ont igen och hon börjar bli segare än vanligt, dock ej feber än.
Hon har inte haft föl och jag tror inte att hon är skendräktig då det inte blir någon mjölkproduktion.

förra ägaren hade inte "uppmärksammat" detta så hon verkar ha haft det några gånger då hon kallades "Piss-*namnet*" annars är hon så snäll och go.

igår morse så var hon bara lite varm/ljummen men inte svullen och annars pigg och kry så jag skrittade en timma så hon skulle få sträcka ut benen litegrann, och senare på kvällen hade hon blivit svullen och rejält öm

för ett halvår sedan så var hon så "sjuk" så att hon fick feber, och dagen efter gjorde hon illa sig i hoven och fick gå på en pencillin kur MEN det verkade INTE bita på den envisa "bullen" på magen.

I "hästägarens örtabok" står det

"Att stoets juver blir inflammerat är ganska ovanligt och när det inträffar brukar inflammationen vara relativt lindrig. Sterila ston som producerar mjölk har en tendens att få juverinflammation. ... ge örter som vitlök, snärmaja, enhiachaea, vallört.
Äppelcidervinäger ... 5tsk 2ggr om dagen"

tror inte att hon är steril då hon har brunstat 3ggr senaste året.

Äppelcidervinäger kanske är något att testa? vill inte stoppa i henne massa penicillin/sprutor i onödan då hon får stora bullar på halsen.

ska jag bara vänta ut infektionen då hon ej har feber eller mår hon bäst av att vara ute och skrittas lite lätt så att det "mjukas" upp?

vad kan jag göra för att förebygga? extra vitaminer? hålla henne extra varm?
Tillbaka till Toppen Se Luxx's Profil Sök efter andra inlägg av Luxx
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 16 Oktober 2006 kl 10:24 | IP Loggad Citera Körven

 

 Pissmärr som det kallas är oftast sterila,pga av cysta på äggstocken.Detta fenomen gör att dom brunstar helatiden,där av namnet.Hästar med juverinflamation är ovanligt,då det oftast drabbar mjölkproducerande djur är det mer ovanligt hos en pissmärr.Hög feber är ett symtom 40-41 grader,lika så flytningar ur spenarna.Att pencelin inte hjälpte kan bero på att det finns många olika varanter på bakterier som angriper spenen.Jag misstänker att det rör sig om insekts angrepp,och skulle tvätta med  Burows lösning och hålla juvret varmt.Att förebygga detta gör man med att smörja spenarna med tex Skillingaryds salva,så insekterna håller sig undan.Nu när vi går mot kallare tider så finns det ett utmärkt ställe att stoppa Hästägarens örtabok,förutsättningsvis om du äger vedspis eller kamin eller dylikt.

                     Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Luxx
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 15 Oktober 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 76
Skickat: 16 Oktober 2006 kl 10:36 | IP Loggad Citera Luxx

det konstiga är att hon fick det på vintern första gången (då jag köpte henne) då det inte finns mygg... och inga flytningar/vax/mjölk kommer ut.. och här i norrland så finns det inga mygg kvar då det är nollgradigt om nätterna..

 

btw så är det väl nyttigt i allmänhet med äppelcider vinäger? tycker hon skulle behöva en lite fastare mage då hon går typ 12timmar om dygnet med (nästan) fri tillgång på hö



Redigerad av Luxx den 16 Oktober 2006 kl 10:37
Tillbaka till Toppen Se Luxx's Profil Sök efter andra inlägg av Luxx
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 16 Oktober 2006 kl 12:55 | IP Loggad Citera Oldtimer

Körven skrev:

 Nu när vi går mot kallare tider så finns det ett utmärkt ställe att stoppa Hästägarens örtabok,förutsättningsvis om du äger vedspis eller kamin eller dylikt.

                     Körven

 Klockrent, Körven ! 

Är det långsökt att vända sej till en veterinär om hästen har en infektion i kroppen? Rätt antibiotika brukar ju hjälpa?? Om det gällde dej skulle inte du gå till läkaren hellre än att gå till en kvacksalvare, med örtaböcker som enda kunskapskälla? Sunt förnuft??! Dessutom är vitlök inte speciellt nyttig i en hästmage. havsalger lika så, är ingen bra hästmat. (växer inte på de grässtäpper där vilda hästar betar)



Redigerad av Oldtimer den 16 Oktober 2006 kl 16:15


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Luxx
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 15 Oktober 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 76
Skickat: 16 Oktober 2006 kl 17:52 | IP Loggad Citera Luxx

Oldtimer skrev:
Är det långsökt att vända sej till en veterinär om hästen har en infektion i kroppen? Rätt antibiotika brukar ju hjälpa?? Om det gällde dej skulle inte du gå till läkaren hellre än att gå till en kvacksalvare, med örtaböcker som enda kunskapskälla? Sunt förnuft??! Dessutom är vitlök inte speciellt nyttig i en hästmage. havsalger lika så, är ingen bra hästmat. (växer inte på de grässtäpper där vilda hästar betar)

Förtydligar= hon visade TECKEN på att få juverinflamation i lördags. dvs minimal svullnad. någon som inte känner henne skulle inte ha märkt något om de inte klämt där, rejält öm var kanske att ta i överdrift då hon inte försökte sparka utan bara kasta med huvudet. igår så blev det lite mer svullet, dock ej feber, men fick MEDICIN igårkväll. altså, medicin som vetrinärer har! svullnaden har gått ner.

 sorry att jag kanske letar lite "alternativa" sätt att försöka förebygga obehag hos min häst!

Och nej, jag stoppar varken i migsjälv eller min häst alger, min häst får ingen vitlök. det jag undrade var om äppelcidervinäger skulle vara något. då äpplen finns i naturen.

 

MEN jag kanske borde stenas ändå

Tillbaka till Toppen Se Luxx's Profil Sök efter andra inlägg av Luxx
 
jillan91
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 305
Skickat: 16 Oktober 2006 kl 18:55 | IP Loggad Citera jillan91

Om ni bemödat er med att ens öppna boken hade ni sett att det klart och tydligt står att boken inte är ersättning för veterinärvård och vid sjukdom ska den användas i samråde med veterinär.

__________________
Om jag ska dö ska jag sitta på en vit häst med en bombväst rida ner längs avenyn med en spitklubba och bulta skit ur dom som skit ska bultas ur Sen detonera mig själv färga hela boulevarden röd
Tillbaka till Toppen Se jillan91's Profil Sök efter andra inlägg av jillan91
 
Vaquero
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 16 Oktober 2006 kl 21:10 | IP Loggad Citera Vaquero

jillan91 skrev:
Om ni bemödat er med att ens öppna boken hade ni sett att det klart och tydligt står att boken inte är ersättning för veterinärvård och vid sjukdom ska den användas i samråde med veterinär.

En öm tå ? Håller med Körven ! Skulle inte ens lägga ut pengar för att köpa denna bok, ja möjligen för värmens skull !

Tillbaka till Toppen Se Vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av Vaquero
 
Luxx
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 15 Oktober 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 76
Skickat: 17 Oktober 2006 kl 00:06 | IP Loggad Citera Luxx

Vaquero skrev:

jillan91 skrev:
Om ni bemödat er med att ens öppna boken hade ni sett att det klart och tydligt står att boken inte är ersättning för veterinärvård och vid sjukdom ska den användas i samråde med veterinär.

En öm tå ? Håller med Körven ! Skulle inte ens lägga ut pengar för att köpa denna bok, ja möjligen för värmens skull !

 

så du skulle inte kunna ge din häst XXX fast det i flera generationer har använts för att förebygga/lindra din hästs sjukdom YYY? du väntar altså hellre att din häst sjuknar in om och om igen i YYY och behöver betala skyhöga vetrinärräkningar? trots att XXX är billigt och ofta smaskens att äta för hästen?

 

Körven: Varför verkar du din häst? det finns väl inga hovsl*gare i naturen???

Tillbaka till Toppen Se Luxx's Profil Sök efter andra inlägg av Luxx
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 17 Oktober 2006 kl 08:25 | IP Loggad Citera Körven

 

Körven: Varför verkar du din häst? det finns väl inga hovsl*gare i naturen???

[/QUOTE] Lite märkligt fråga,men visst skall jag svara dig.....Jag verkar min häst när den får för lång tå tex och hoven blir felbelastad.Naturens hovsl*gare finns i naturligt slitage,då detta är svårt att uppnå med dagens hästhållning,så det blir rasp o klinga som man får ta till.För övrigt så är jag en varm anhängare av gammla beprövade metoder,och praktiserar dom oxå.Men alla dom här nya metoderna har jag inte mycket till övers för.Det enda syftet med dom är att lura okunniga hästägare.Det är tillräckligt dyrt att ha häst ändå utan att behöva slänga ut massor med pengar på sådant skit. 

                                    Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
luxx
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 17 Oktober 2006 kl 09:00 | IP Loggad Citera luxx

men äppelcider vinäger är ju inge dyrt. jag kanske vill att min häst ska få fastare mage på köpet?  plus att det har använts länge och beprövat, kanske inte just på hästar men ändå.

jag skulle aldrig gå en alternativ väg för att bota min  häst om den skulle bli sjuk.

Tillbaka till Toppen Se luxx's Profil Sök efter andra inlägg av luxx
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3281 sekunder.